Strategia na kolejne lata

Zapraszamy do dyskusji z zespołem 11 bit studios na temat prowadzonych przez nas przedsięwzięć biznesowych. Na Forum Inwestorskim mówimy o grach, Games Republic, wydawnictwie 11 bit studios oraz o obecności firmy na GPW.
real
Posty: 301
Rejestracja: ndz lis 15, 2015 2:34 pm

czw mar 31, 2016 11:51 am

Panie Darku proszę jeszcze udzielić odpowiedzi na pytanie jak widzicie swoje możliwości produkcyjne:

Czy Państwa celem jest osiągnięcie takich zasobów osobowych które pozwolą na rozwój projektu Industrial (kolejne edycje gry) równolegle do produkcji nowej gry z planem wydania na 2018/2019?

Z wypowiedzi wiemy, że Industrial jest grą która może mieć kolejne edycje. Oczywiście decyzja o produkcji kolejnych części będzie zależała od tego czy gra odniesie sukces. To jednak będzie wiadomo dopiero po premierze w Q2 2016. Wcześniej jednak (w Q4), będzie już opracowana koncepcja kolejnej gry, rozpoczną się nad nią prace. Zatem czy będziecie Państwo w stanie produkować obie równolegle czy też skupicie się na produkcji o większym potencjale rynkowym.

pozdrawiam
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

czw mar 31, 2016 12:48 pm

Dzień dobry
Pyta Pan o plany na lata 2018-2019 i kolejne, czyli dość odległe. Trudno zatem jest nam udzielać jednoznacznych i wiążących odpowiedzi. Na pewno nie chcielibyśmy w przyszłości bazować tylko na jednym IP (Industrialu). Dlatego zespół R&D, który powstanie w tym roku, będzie miał za zadanie "wymyślenie" kolejnej gry, której premiera planowana jest na 2018/2019 r. Stworzenie nowego IP zabiera sporo czasu, zwłaszcza że wychodzimy poza segment gier indie. W przypadku sequeli do "Industriala" czas potrzebny na wypuszczanie na rynek kolejnych odsłon gry powinien być krótszy bo odpadną etapy koncepcyjne (nie będziemy musili wymyślać na nowo tzw. "świata" gry). Czy to oznacza, że w 2018/2019 r. moglibyśmy też wydać "Industriala 2"?. Na to pytanie nie jesteśmy jeszcze w stanie odpowiedzieć. Posiadany obecnie potencjał produkcyjny (ludzki) raczej na to nie pozwala. Ale firma się rozwija. Dużo zależy od sukcesu "Industriala". Jeśli gra będzie miała wzięcie i przyniesie nam zyski, znacznie łatwiej będzie nam podjąć decyzję o równoległej produkcji dwóch dużych gier.
Pozdrawiamy.
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

czw mar 31, 2016 6:00 pm

real pisze:@baks to interesujące co napisałeś - warto jednak zaczekać na odpowiedź Pana Darka ;)
Myślę, że jesteś usatysfakcjonowany odpowiedziami na tematy które "zaproponowałem". Zmiana siedziby to dość istotny temat a przy okazji uchylono rąbka jakie są plany zatrudnieniowe i nieco z poglądów na plany produkcyjne.
Nie są to może zbyt szczegółowe plany ale wierzę w to, że nie są one jeszcze zbyt skonkretyzowane - bo jest jeszcze wiele niewiadomych.
pieniek
Posty: 213
Rejestracja: wt wrz 02, 2014 1:26 pm

pn kwie 04, 2016 11:54 am

Ja mam pytanie takie panie Dariuszu.

Dlaczego spółka przy tak niskich budżetach produkcyjnych , przy takich przyzwoitych przychodach ze sprzedaży, przy takich kosztach, które maja ewolucyjnie się zwiększać, koniecznie chce mieć w kasie tyle pieniędzy która leży odłogiem? Czy naprawdę tak niepokoicie się o industrial ,że taki bufor bezpieczeństwa ponad 20 mln PLN chcecie mrozić na kontach?

Rozumiem jeślibyście planowali dynamiczniejszy rozwój, ale ciągle powtarzacie słowo "ewolucja", więc po co aż takie zasoby finansowe na kontach spółki?? Tym bardziej,że finansowanie zewnętrzne jest tak tanie( że żal nie korzystać przy tak bezpiecznych finansach jakie państwo osiągacie), a co za tym idzie też i pieniądze na kontach profitów dużych nie przynoszą, a trzymanie w walutach przy ich spadkach, nawet przynosi negatywy wycenowe.

Pozdro.
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

pn kwie 04, 2016 2:31 pm

Dzień dobry
Sukces "TWoM" sprawił, że zbudowaliśmy spore rezerwy gotówkowe (część akcjonariuszy uważa, że to "problem") co pozwala nam spokojnie planować kolejne ruchy na wiele kwartałów do przodu bez konieczności szukania dodatkowego finansowania. Dzięki temu możemy całkowicie skupić się na tym, na czym znamy się najlepiej, czyli na produkcji gier. Wszystkie nasze dotychczasowe tytuły przyniosły nam zyski a stopa zwrotu z niektórych (mam oczywiście na myśli "TWoM") jest imponująca. Nie mamy jednak żadnych gwarancji, że kolejna produkcja również będzie zyskowna. A jeśli okaże się porażką? Skąd wówczas weźmiemy środki na pokrycie bieżących wydatków i produkcję nowej gry, na co potrzeba co najmniej kilku kwartałów? A przecież inwestujemy też równolegle w 11 bit launchpad i rozwijamy Games Republic, który to serwis wciąż jest deficytowy.
Przypomnę, że 11 bit studios to wciąż młoda spółka. Nie mamy jeszcze zdywersyfikowanych źródeł przychodów (choć nad tym pracujemy) co dawałoby nam komfort, że w przypadku porażki na jednym z pól aktywności, moglibyśmy załatać lukę przychodami z innych pionów/działów/produktów. Gotówkowy bufor bezpieczeństwa sprawia, że nie musimy "wyrzucać" na rynek niedopracowanego tytułu (bo np. musimy spłacać kredyty lub wykupywać obligacje) ale możemy w spokoju dokończyć produkcję "Industriala" aż stanie się on grą, której nie będziemy się wstydzić, i która (na to liczymy) spodoba się graczom co przełoży się na jej komercyjny sukces. Uważamy, że nasi akcjonariusze, którzy są z nami od dawna, nie mają powodów do narzekania. W ofercie prywatnej, przed debiutem na NewConnect (jesienią 2010 r.), nasze akcje można było kupić po 1,95 zł. Obecnie kosztują ponad 71 zł za sztukę. W 2015 r. nasz zysk netto (skonsolidowany) sięgnął 11,56 mln zł. Był najwyższy w historii spółki. Udowodniliśmy, że potrafimy zarabiać pieniądze i pomnażać kapitały, które powierzyli nam akcjonariusze. Mocno wierzymy, że nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa a kolejne nasze gry będą jeszcze lepsze i również przyniosą nam godziwe zyski co zostanie docenione przez rynek kapitałowy.
Pozdrawiamy.
pieniek
Posty: 213
Rejestracja: wt wrz 02, 2014 1:26 pm

pn kwie 04, 2016 2:51 pm

Dziękuję.

Czyli jednak bierzecie pod uwagę to , iż spółka przez 2017 i 2018 może w ogóle przychodów nie przynosić ze sprzedaży i dlatego chcecie trzymać takie środki na koncie aby ewentualnie pokryć z nich koszty operacyjne?? A jaka jest pewność,że kolejne produkty przyniosą skoro obecnie tak do sprawy podchodzicie, że spółka może nie wygenerować chociaż części przychodów pokrywających koszty na obecnym poziomie 9-10 mln PLN.
To troszkę mija się z zapewnieniami prezesów i spółki ze industrial ma mieć większy potencjał sprzedażowy, którego tak bardzo chcecie dopieszczać. Brak konsekwencji wypowiedzi i późniejszych działań, nie po raz pierwszy z resztą w tej spółce.

I to jest olbrzymi minus komunikacyjny spółki z rynkiem.

P.S Doskonale wiadomo wszystkim jakie spółką stope zwrotu przyniosła spółka , od momentu IPO, ale biorąc pod uwagę jej spójność konunikowania się z rynkiem sprawia, iż rynek z lubością niedocenia 11bit w stosunku do innych spółek i tą sytuacje sprawiają nie mali inwestorzy ale duzi gracze co widać po obritach rynkowych. Można się tylko zastanawiać komu to jest na rękę i dlaczego, oraz czy spółka pod to też nie przyjęła polityki infornacyjnej , którą szczególnie po konferencji można oceniać niezbyt profesjonalnie, używając bardzo delikatnego sformuowania.

Przychody 11bit są bardzo stabilne co pokazują wyniki, industrial powinien wnieść znowu do spółki sporo srodków finansowych, rozwoj GR też ma być na tyle dobry aby w tym roku uzyskać rentowność, spółkę spokojnie można już kreować jako dywidendową przy założeniu ewolucyjnego rozwoju. Natomiast przekaz z państwa strony jest taki, udało sie nam z TWoM, ale boimy się że to był ostatni raz, i dlatego wolimy wypłacać mniejsze premie paru osobom. Słabo z budowaniem marki komunikacyjnej 11 bit na rynku, gdyby każdy tak podchodził do tematu to giełda nie miałaby sensu.

Pozdro.
Ostatnio zmieniony pn kwie 04, 2016 3:41 pm przez pieniek, łącznie zmieniany 1 raz.
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

pn kwie 04, 2016 3:39 pm

Dzień dobry
Strasznie pesymistycznie zinterpretował Pan mój poprzedni wpis :).
Zwróciłbym jednak uwagę, że pomiędzy wypracowaniem zysków ze sprzedaży gry (czyli w uproszczeniu, przychody ze sprzedaży gry muszą pokryć co najmniej wszystkie koszty poniesione na jej produkcję) a wypracowaniem jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży gry, jest bardzo duża przestrzeń. Nie wyobrażamy sobie, żeby wolumen sprzedaży "Industriala" wyniósł 0 sztuk. Pracując nad tą grą zakładamy, że przyniesie nam zyski. Inaczej cała inwestycja nie miałaby sensu. Podtrzymujemy, że w naszej ocenie potencjał komercyjny "Industriala" będzie większy niż "TWoM". Ale przecież nie mamy 100-proc. gwarancji, że tak będzie. W biznesie pewne są tylko podatki :). Prowadząc biznes trzeba brać pod uwagę szereg ryzyk. Zapraszam do lektury naszego raportu rocznego, który opublikowaliśmy 21 marca, w którym podrozdział dotyczący ryzyk, z którymi musi liczyć się nasza Spółka, liczy aż siedem stron. Spora część z nich to ryzyka zewnętrzne, na które jako Spółka nie mamy żadnego wpływu. Dlatego warto, żeby Spółka miała finansową poduszkę bezpieczeństwa.
Pozdrawiamy.
real
Posty: 301
Rejestracja: ndz lis 15, 2015 2:34 pm

wt kwie 05, 2016 11:30 am

Dzień dobry,

Obecnie w kasie jest 23kk, po pierwszym kwartale stan gotówki zapewne zbliży się do 30kk. Taka poduszka wystarczy na ok. 3 lata bieżącej działalności Spółki przy zerowych przychodach.
Z punktu widzenia Inwestorów, a zapewne także Zarządu, jest doprowadzenie do stanu w którym środki te będą wykorzystane do zwiększenia przychodów i zysków. Na poduszkę bezpieczeństwa i ewolucyjny rozwój jest tych środków po prostu za dużo. Czy zatem nie jest tak, że Zarząd pragnie budować bufor gotówki na potrzeby produkcji kolejnej gry której budżet będzie już liczony na kilkudziesięciu milionów złotych?

pozdrawiam
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

wt kwie 05, 2016 12:43 pm

Dzień dobry
Inwestorzy uważnie śledzący naszą historię wiedzą, że stopniowo zwiększamy nakłady na produkcję kolejnych tytułów. Budżety gier z serii "Anomaly" nie przekraczały 1 mln zł. "TWoM" kosztował już ok. 2 mln zł (wersja na PC). Budżet produkcyjny "Industriala" będzie ok. dwa razy większy. Mamy również zarezerwowane do 2 mln zł na marketing. Nie oznacza to oczywiście, że kolejny, po "Industrialu" tytuł, również będzie dwa razy większy. Bardzo ostrożnie wydajemy pieniądze i nie mamy aspiracji dojść do kwot liczonych w dziesiątkach milionów PLN czy USD (czyli gier AAA).
Tak jak staraliśmy się to przekazać na ostatniej konferencji, chcemy tworzyć gry oparte na unikalnych pomysłach, które dostarczają graczom głębokich przeżyć i emocji. Mają to być też produkty wysokojakościowe (o bogatej grafice) a nie z segmentu indie, w którym grafika (oprawa wizualna) nie jest aż tak ważna. Analogii można poszukać w segmencie filmowym, w którym swoje miejsce mają megahity z gigantycznymi budżetami ale również kino niezależne, w którym ważniejsza jest ciekawa historia a widz szuka głębokich przeżyć i refleksji. Nie interesują go za to wizualne fajerwerki (wybuchające samochody, setki zabijanych przeciwników itp.) i miałkie historie. Kino niezależne ma się bardzo dobrze. Dobre filmy przynoszą solidne zyski producentom. Chcemy ten mechanizm przenieść do świata gier. "TWoM" pokazał, że jest to możliwe.
Pozdrawiamy.

Ps. 11 bit studios jest spółką giełdową. Ma zarabiać pieniądze dla akcjonariuszy a nie chomikować je na kontach. Dlatego nie odżegnujemy się od tego (Prezes Grzegorz Miechowski wypowiadał się na ten temat wielokrotnie), że jeśli Spółkę stać będzie na wypłatę dywidendy (nie kolidowało to będzie z planami inwestycyjnymi), taka dywidenda zostanie wypłacona.
Poniżej wklejam akapit z naszego prospektu emisyjnego (str. 189) zawierający nasze stanowisko w sprawie dywidend. Przypomnę, że prospekt został opublikowany w grudniu 2015 r.
Zasady polityki Zarządu Emitenta co do wypłaty dywidendy w okresie najbliższych trzech lat obrotowych nie zostały jeszcze ustalone, z zastrzeżeniem poniższego:
Zarząd planuje rekomendować Walnemu Zgromadzeniu przeznaczenie zysku w najbliższych trzech latach obrotowych w pierwszej kolejności na realizację celów rozwojowych Grupy Emitenta. Skierowanie przez Zarząd do Walnego Zgromadzenia wniosku w sprawie wypłaty dywidendy będzie uzależnione od poziomu generowanych nadwyżek finansowych oraz przewidywanych wydatków inwestycyjnych.
real
Posty: 301
Rejestracja: ndz lis 15, 2015 2:34 pm

wt kwie 05, 2016 2:58 pm

Dziękuję za odpowiedź.

W pełni się zgadzam, z przytoczonym zapisem z prospektu - priorytetem jest reinwestycja zysków, a wypłata nadwyżek . Z punktu widzenia Inwestora ważne jest aby Zarząd w strategii Spółki (lub na WZA) określił jakie "bufory gotówkowe" są potrzebne do realizacji planowanych wydatków inwestycyjnych (zapewnienie produkcji gier przy skrajnie negatywnych scenariuszach) np. trzykrotność kosztów operacyjnych za poprzedni rok. Inaczej mówiąc, kiedy Akcjonariusze mogą liczyć na dywidendę ;)

To prawda, że spółka jest młoda i jeszcze żadna spółka z branży notowana na GPW/NC nie wypłaciła dywidendy - Państwo mogą być pierwszą Spółką, która dzięki sukcesowi gry, nie tylko zapewni sobie środki na dalszy rozwój, ale także wypracuje nadwyżki którymi będzie można podzielić z Akcjonariuszami :)

pozdrawiam
ODPOWIEDZ