Frostpunk

Zapraszamy do dyskusji z zespołem 11 bit studios na temat prowadzonych przez nas przedsięwzięć biznesowych. Na Forum Inwestorskim mówimy o grach, Games Republic, wydawnictwie 11 bit studios oraz o obecności firmy na GPW.
Krzysztof
Posty: 34
Rejestracja: sob maja 30, 2020 2:58 pm

śr sie 26, 2020 9:52 am

Kapitalizacja spada i zbliża się do roku 2018. Szał. Myślę, że w interesie spółki jest jednak zadbać o odpowiedzi na powyższe pytania kolegi. Spółka powoli traci dobrą opinię i sentyment prowzrostowy. A ci mali przy takiej płynności mogą w krótkim czasie zwalić kurs na 100-200 zł. Niech sobie pogrywają dalej...
armaz
Posty: 13
Rejestracja: pn lip 02, 2018 8:53 pm

śr sie 26, 2020 12:32 pm

Witam!
Early adopter nie licz na odpowiedz :).
Tutaj admin może ci jedynie zacytować coś od Warrena Buffetta.
-bART-
Posty: 83
Rejestracja: sob lip 14, 2018 6:20 pm

śr sie 26, 2020 2:15 pm

early adopter pisze:
wt sie 25, 2020 12:50 pm
Dzień Dobry,

Chciałbym zadać kilka pytań w swoim imieniu oraz 3 innych zagranicznych inwestorów. Gdyby była taka szansa to prosilibyśmy o odpowiedź bezpośrednio od zarządu. Pytania układaliśmy wczoraj i podzieliliśmy na kategorie.

Odnośnie On The Edge bardzo wiele osób narzeka, że:
a) Dodatek jest za krótki w stosunku do ceny;
b) Historia opowiedziana w dodatku nie powala na kolana, zarzuca się firmie "pójścia na łatwizne" w wielu recenzjach, często pada słowo "silly", "ridiculous", "bland";
c) Wiele bugów technicznych, co sprawia nie tylko problemy z graniem, ale jest obrazą dla graczy, którzy czekali ponad 7 miesięcy na ten dodatek.

Pytania odnośnie on the edge:
1. Czy 11bit ma w planach coś, co mogłoby zatrzeć złe wrażenie po wypuszczeniu On The Edge? Coś w stylu dodatkowego scenariusza dla posiadaczy Season Pass. Cena 13eu jest niewiele mniejsza od przykładowo rozszerzenia Krew i Wino do Wiedzmina 3, a tam było około 20 godz. rozgrywki, podczas gdy w One The Edge jest to około 2 godziny.
2. Czy dział QA pracował w weekend nad załataniem bug'ów, czy jest to wbrew polityce firmy?

Pytania ogólne:
3. Czy planujecie otworzyć anglojęzyczną częśc forum? Jak pokazuje popularność wyświetleń konferencje na youtube, oraz ilość zarejestrowanych funduszy, większośc inwestorów 11bit jest obecnie z zagranicy.
4. Czy Pan Drozdowski jest tak samo zaangażowany jak dawniej w zarządzanie spółką? Z czego wynika to, że nie pojawił się na konferencji inwestorskiej oraz WZA?
5. Pan Brzostek na konferencji w 2018 roku mówił, że rezygnuje z przyczyn niezależnych od siebie i ma nadzieję za około 2 lata wrócić do spółki. Czy mają Państwo jakieś informację o powrocie Pana Brzostka, czy mają Państwo z nim kontakt? Czy jest mocno odczuwalny brak Pana Brzostka, jeśli chodzi o rozwój własnego silnika?
6. Czy spółka ma zamiar spisać coś w stylu rozbudowanego "Fact sheet" odnośnie kultury, zasad i filozofii działania w 11bit?
7. Czy jest możliwość by zatrudnić do relacji inwestorskich kogoś kto nieco bardziej przyjaźnie traktuje inwestorów i bez niechęci otwarcie komunikuje się z rynkiem? Wiele osób podkreśla, że obecnie spółka odnośni się do inwestorów w sposób protekcjonalny. Brak komunikacji z udziałowcami przed opublikowaniem poprzedniego zarysu programu motywacyjnego, również wskazuje na problem.
8. Czy autorski silnik 11bit jest przystosowany do gier multiplayer? Czy wg.spółki zostala przekroczona już masa krytyczna marki 11bit, by budować gry multiplayer?
9. Czy szanse na rozpoczęcie polityki dywidendowej od 2024 spółka określa jako duże, średnie, małe?

Odnośnie P8, P9, P10:
10. Kiedyś wspomnieliście Państwo, że Frostpunk nim trafił na rynek był testowany na graczach około 12 miesięcy, by wiedzieć, co na pewno się spodoba, a co trzeba wyrzucić. Czy ten sam proces, testowania P8 na graczach zatrzymał produkcje P8 i z tego właśnie wynikają opóźnienia? Jaka jest główna i prawdziwa przyczyna opóźnień P8?
11. Czy w kolejnych produkcjach własnych również będzie poruszana sfera moralności, poczucia dobra i zła, odpowiedzialności za podejmowane decyzje, poszerzenie świadomości gracza i zmuszania go do refleksji. Innymi słowy czy historie w nowych gracza będą niebanalne i głebokie? Czy dotyczy to w równej mierze wszystkich 3 projektów własnych?
12. Czy rozważacie współpracę z Platige Imige i trailery filmowe w najnowszych produkcjach własnych bądź wydawniczych?

Pytania końcowe:
13. Co ocenilibyście Państwo jako największe wezwanie z jakim będzie się mierzyć spółka w najbliższych latach? Co byłoby dla spółki najczarniejszym scenariuszem?
14. Z Czym łączą Państwo największe nadzieje? Czy jest jakiś czynnik, którego wg. Państwa analitycy nie dostrzegają, a może potencjalnie istotnie wzmocnić spółkę?
15. Czy jest jakaś spółka, którą podziwiacie i stanowi dla Was wzór?

Zdaje sobie sprawę, iż spółka obecnie ma na głowie bardzo wiele, chociażby publikacja raportu za kilka dni, dlatego proszę o odpowiedź w wolnej chwili. Jeśli jest możliwość udzielenia odpowiedzi w języku angielskim byłbym bardzo wdzięczny, jeśli nie to też w porządku, sam przetłumaczę treść.


Z wyrazami szacunku
Długoterminowy akcjonariusz 11 bit studios
Brawo dla kolegi, z chęcią przeczytam odpowiedzi na powyższe pytania.
Krzysztof
Posty: 34
Rejestracja: sob maja 30, 2020 2:58 pm

śr sie 26, 2020 4:05 pm

armaz pisze:
śr sie 26, 2020 12:32 pm
Witam!
Early adopter nie licz na odpowiedz :).
Tutaj admin może ci jedynie zacytować coś od Warrena Buffetta.
Kolejny dzień w kalendarzu. Cały geming rośnie 11Bit spada ponad 2%. Inwestorzy wniebowzięci z zaistniałej sytuacji zaczytani w teksty Warrena Buffeta kupując popcorn czekają na jutrzejsze otwarcie.

Powinni cytować George Sorosa bo to jemu bliżej do strategi mędrców z 11Bit.
Kurs nadal opada, a spółka milczy. Stawiam że jak zjadą na 3XX wyjdzie prezes cały na biało i powie że spółka jest niedowartościowana. Tylko kto mu zaufa?
-bART-
Posty: 83
Rejestracja: sob lip 14, 2018 6:20 pm

czw sie 27, 2020 8:33 am

Krzysztof pisze:
śr sie 26, 2020 4:05 pm
armaz pisze:
śr sie 26, 2020 12:32 pm
Witam!
Early adopter nie licz na odpowiedz :).
Tutaj admin może ci jedynie zacytować coś od Warrena Buffetta.
Kolejny dzień w kalendarzu. Cały geming rośnie 11Bit spada ponad 2%. Inwestorzy wniebowzięci z zaistniałej sytuacji zaczytani w teksty Warrena Buffeta kupując popcorn czekają na jutrzejsze otwarcie.

Powinni cytować George Sorosa bo to jemu bliżej do strategi mędrców z 11Bit.
Kurs nadal opada, a spółka milczy. Stawiam że jak zjadą na 3XX wyjdzie prezes cały na biało i powie że spółka jest niedowartościowana. Tylko kto mu zaufa?
Krzysztof wrzuć na luz, wszyscy jesteśmy rozgoryczeni, komunikacją i słabym odbiorem DLC. Jednak to forum 11bit a nie bankier. Pisz krytycznie ale merytorycznie a nie wylewaj żali spamując forum. Jeśli już ciśnienie za wysokie to ciśnij aby odpowiedzieli merytorycznie na pytania Early adopter
Krzysztof
Posty: 34
Rejestracja: sob maja 30, 2020 2:58 pm

czw sie 27, 2020 10:57 pm

Ok. Pełna racja. Przepraszam.

Ale wierzę, że karta się odwróci bo 11Bit ma duży potencjał.
Admin
Site Admin
Posty: 1451
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

pt sie 28, 2020 10:22 am

Dzień dobry

Na wstępie krótkie wytłumaczenie ze zwłoki w odpowiedzi na Państwa pytania. Ostatnie kilka dni to okres bardzo wytężonej pracy nad "zamknięciem" Raportu półrocznego za I półrocze. Nowy audytor (PwC w miejsce Deloitte) miał zupełnie inne spojrzenie na kilka tematów, niż poprzedni. Stąd konieczność dokonania szeregu przekształceń księgowych (sposobu wyceny Programu Motywacyjnego na lata 2017-2019 czy też rozliczania ulgi IP Box), bez których nie dostalibyśmy zielonego światła na publikację Raportu. Jak widać po godzinie publikacji Raportu, "walczyliśmy" do samego końca :) .

Wracając do zaległych pytań. Zastrzegam, że nie na wszystkie możemy odpowiedzieć z uwagi na konieczność ochrony pewnych informacji, które nasz Dział Marketingu chce wykorzystać do własnych celów w stosownym czasie.

Na temat "Frostpunk: On The Egde"
Z uwagą zapoznajemy się ze wszystkimi uwagami na temat ostatniego DLC do "Frostpunka" i staramy się je zaadresować. Niedociągnięcia techniczne (bugi) są na bieżąco usuwane. Trudno jednak oczekiwać, żebyśmy teraz "rozciągnęli" dodatek, żeby wydłużyć czas rozgrywki. Zwracamy też uwagę, że DLC do większości, nawet wybitnych gier, zbierają zazwyczaj słabsze noty niż podstawowa wersja gry. To normalne zjawisko w branży growej i nie dotyczy tylko "Frostpunka". Po prostu, część graczy oczekuje, że za niewielkie pieniądze znowu dostanie kilkudziesięciogodzinną rozrywkę. A tak nigdy nie będzie.


Pytania ogólne
1. Czy planujecie otworzyć anglojęzyczną część forum? Jak pokazuje popularność wyświetleń konferencje na youtube, oraz ilość zarejestrowanych funduszy, większośc inwestorów 11bit jest obecnie z zagranicy.
Jeśli taka potrzeba pojawi się, uruchomimy angielskojęzyczną wersję Forum. Na razie takiej potrzeby nikt nie zgłaszał. Każdy z akcjonariuszy/inwestorów bez problemu może znaleźć na IR stronie namiary do Spółki i wysyłać nam pytania/dzwonić bezpośrednio. Takich kontaktów mamy bardzo dużo.

2. Czy Pan Drozdowski jest tak samo zaangażowany jak dawniej w zarządzanie spółką? Z czego wynika to, że nie pojawił się na konferencji inwestorskiej oraz WZA?
Nie wiem, skąd pytanie, że Michał Drozdowski, Członek Zarządu Spółki, zmniejszył swoje zaangażowanie w zarządzanie Spółką. Po prostu, skupia się na obowiązkach związanych z produkcją gier, bo w tym czuje się najlepiej.

3. Pan Brzostek na konferencji w 2018 roku mówił, że rezygnuje z przyczyn niezależnych od siebie i ma nadzieję za około 2 lata wrócić do spółki. Czy mają Państwo jakieś informację o powrocie Pana Brzostka, czy mają Państwo z nim kontakt? Czy jest mocno odczuwalny brak Pana Brzostka, jeśli chodzi o rozwój własnego silnika?
Ciężko nam wypowiadać się na temat planów życiowych Bartosza Brzostka, byłego Członka Zarządu Spółki i tego, czy wróci do Spółki. To jego autonomiczna decyzja. Tak jak już informowaliśmy, na długo zanim Bartosz Brzostek zrezygnował z zasiadania we władzach 11 bit studios S.A., dział zajmujący się rozwojem silnika miał swojego własnego szefa (Rafał Podkowiński). Dlatego zmiany w Zarządzie Spółki nie miały żadnego wpływu na funkcjonowanie tego zespołu.

4. Czy spółka ma zamiar spisać coś w stylu rozbudowanego "Fact sheet" odnośnie kultury, zasad i filozofii działania w 11bit?
11 bit studios S.A. szybko rośnie i zwiększa zatrudnienie dlatego powoli dochodzimy do momentu, że musimy mieć zdefiniowane rzeczy, o które Pan pyta. Od jakiegoś czasu mamy na pokładzie osobę, która odpowiada za takie tematy i, z tego co wiem, razem z Zarządem właśnie pracuje nad takim dokumentem.

5.. Czy jest możliwość by zatrudnić do relacji inwestorskich kogoś kto nieco bardziej przyjaźnie traktuje inwestorów i bez niechęci otwarcie komunikuje się z rynkiem? Wiele osób podkreśla, że obecnie spółka odnośni się do inwestorów w sposób protekcjonalny. Brak komunikacji z udziałowcami przed opublikowaniem poprzedniego zarysu programu motywacyjnego, również wskazuje na problem.
Nie możemy się zgodzić z zarzutem braku komunikacji w sprawie Programu Motywacyjnego na kolejne lata. Z kilkutygodniowym wyprzedzeniem przed zwołaniem WZA przedstawiliśmy komunikatem bieżącym jego założenia przygotowane przez Zarząd Spółki. Był to jedynie materiał wyjściowy do dyskusji z akcjonariuszami. To normalna praktyka rynkowa. Dostaliśmy szereg uwag do materiału stąd temat nie stanął na WZA. Zarząd pracuje obecnie nad nowymi założeniami Programu uwzględniającymi sugestie "rynku". Podobnie jak wiosną, wkrótce przedstawimy nowe założenia komunikatem bieżącym. Damy też kilka tygodni czasu, żeby akcjonariusze zapoznali się z nimi i przekazali nam swoje opinie. Dopiero potem zwołamy WZA.

6. Czy autorski silnik 11bit jest przystosowany do gier multiplayer? Czy wg.spółki zostala przekroczona już masa krytyczna marki 11bit, by budować gry multiplayer?
Rozwój naszego silnik to proces ciągły, w który zaangażowany jest kilkunastoosobowy zespół. Nie możemy jednak odpowiedzieć na pytanie, czy któraś z naszych kolejnych produkcji będzie miała tryb multiplayer. Z uwagą śledzimy trendy w branży growej i z pewnością będziemy je uwzględniać w naszej strategii produktowej.

7. Czy szanse na rozpoczęcie polityki dywidendowej od 2024 spółka określa jako duże, średnie, małe?
Pana pytanie dotyczy bardzo odległego horyzontu. Stąd ciężko nań odpowiedzieć. Co do zasady, założyciele Spółki (Zarząd) uważają, że rolą każdej spółki jest dzielenie się zyskami z właścicielami. Z drugiej jednak strony, chłodny odbiór rynku propozycji, że Spółka część akcji na potrzeby nowego Programu Motywacyjnego skupi z rynku, dał nam do myślenia. Otrzymaliśmy masę uwag, że lepiej reinwestować pieniądze niż wydawać je na buy-back, który przez dużą część rynku traktowany jest jako ekwiwalent dywidendy.


Odnośnie P8, P9, P10:
8. Kiedyś wspomnieliście Państwo, że Frostpunk nim trafił na rynek był testowany na graczach około 12 miesięcy, by wiedzieć, co na pewno się spodoba, a co trzeba wyrzucić. Czy ten sam proces, testowania P8 na graczach zatrzymał produkcje P8 i z tego właśnie wynikają opóźnienia? Jaka jest główna i prawdziwa przyczyna opóźnień P8?
W produkcji "Projektu 8" nie doszliśmy jeszcze do momentu, że grę można było testować. Dłuższy proces produkcji wynika z ewolucji gry (rozbudowy) i zmiany silnika a nie z wykrycia błędów czy bugów w testach.

9. Czy w kolejnych produkcjach własnych również będzie poruszana sfera moralności, poczucia dobra i zła, odpowiedzialności za podejmowane decyzje, poszerzenie świadomości gracza i zmuszania go do refleksji. Innymi słowy czy historie w nowych gracza będą niebanalne i głebokie? Czy dotyczy to w równej mierze wszystkich 3 projektów własnych?
11 bit studios S.A. od początku buduje swoją pozycję w branży growej jako dostawca rozrywki typu "meaningful entertainment", który to rodzaj dobrze Pan zdefiniował w swoim pytaniu. Nie zamierzamy z tego rezygnować bo to bardzo perspektywiczny segment rynku co wynika m.in. z rosnącego wieku graczy. Jest to też segment mało "zagospodarowany" przez konkurencję. Ponadto, sami wewnętrznie dobrze czujemy się produkując właśnie takie gry. Dlatego nie planujemy zmieniać naszej strategii aczkolwiek, chcąc mocniej zaistnieć w segmencie gier konsolowych, gdzie średnia wieku gracza jest znacznie niższa, będziemy musieli pójść na pewne "kompromisy".

10. Czy rozważacie współpracę z Platige Imige i trailery filmowe w najnowszych produkcjach własnych bądź wydawniczych?
Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym partnerem biznesowym, który jest w stanie dostarczyć wysokiej jakości produkt/usługę za satysfakcjonujące pieniądze. Nie ma dla nas znaczenia, czy jest to firma polska czy zagraniczna.

Pytania końcowe:
11. Co ocenilibyście Państwo jako największe wezwanie z jakim będzie się mierzyć spółka w najbliższych latach? Co byłoby dla spółki najczarniejszym scenariuszem?
Nie boimy się o jakość wewnętrznych zespołów deweloperskich. Zatrudniamy wysokiej klasy specjalistów, którzy bez problemu odnaleźliby się w najlepszych studiach na świecie. Największym wyzwaniem na najbliższe lata to, oprócz rozbudowy zespołów, będzie przekształcenie Spółki z wciąż niedużej, zarządzanej "ręcznie" spółki growej w dużego gracza w naszej branży. To oznacza rozbudowę struktur wewnętrznych, przekształcenia organizacyjne/strukturalne, wprowadzanie różnego rodzaju korporacyjnych procedur, itp. Można wskazać szereg przykładów, nie tylko w naszej branży, że nie każda firma poradziła sobie z przeskalowaniem swojego biznesu.
Dużym wyzwaniem będzie też rekrutacja pracowników. Polski rynek jest bardzo płytki. Dlatego musimy sięgać po specjalistów spoza Polski. Epidemia COVID-19 nie ułatwia przenoszenia się cudzoziemcom do naszego kraju.

12. Z Czym łączą Państwo największe nadzieje? Czy jest jakiś czynnik, którego wg. Państwa analitycy nie dostrzegają, a może potencjalnie istotnie wzmocnić spółkę?
Dopiero od niedawna rynek zaczął zauważać, jak ważną częścią naszego biznesu stało się wydawnictwo 11 bit publishing. Przywołam przykład "Moonlightera" - stosunkowo niedużej gry stworzonej przez debiutujące w branży growej hiszpańskie studio Digital Sun. Przy naszym wsparciu, deweloper przez dwa lata od premiery sprzedał ponad 1 mln kopii gry (a dzięki różnego rodzaju akcjom promocyjnym w produkcję zagrało przeszło 3 mln graczy). A to jeszcze nie koniec. "Children of Morta" jest na dobrej drodze, żeby powtórzyć sukces "Moonlightera". Proszę wskazać deweloperów z Polski, którzy mogą wykazać się podobnym osiągnięciem? A przecież każda z czterech gier, które mamy obecnie w portfelu wydawniczych, jest daleko większa niż dotychczasowe hity....

13. Czy jest jakaś spółka, którą podziwiacie i stanowi dla Was wzór?
Nigdy nie ukrywaliśmy, że inspirujemy się dokonaniami szwedzkiego Paradoksu. Ściśle określony segment rynku (gry strategiczne). Kilka bardzo mocnych IP - long-sellerów rozwijanych latami przez płatne dodatki. Rozwijane od kilku lat wydawnictwo, które również odnosi sukcesy. Od jakiegoś czasy Paradox przejmuje studia, z którymi do tej pory współpracował wydawniczo. Ta strategia sprawdza się doskonale....

Mamy nadzieję, że udało nam się zaspokoić Pana ciekawość.

Pozdrawiamy.
Frey
Posty: 86
Rejestracja: wt lis 18, 2014 1:12 am

pt sie 28, 2020 1:53 pm

Admin pisze:
pt sie 28, 2020 10:22 am

Na temat "Frostpunk: On The Egde"
Trudno jednak oczekiwać, żebyśmy teraz "rozciągnęli" dodatek, żeby wydłużyć czas rozgrywki. Zwracamy też uwagę, że DLC do większości, nawet wybitnych gier, zbierają zazwyczaj słabsze noty niż podstawowa wersja gry. To normalne zjawisko w branży growej i nie dotyczy tylko "Frostpunka". Po prostu, część graczy oczekuje, że za niewielkie pieniądze znowu dostanie kilkudziesięciogodzinną rozrywkę. A tak nigdy nie będzie.
Moim zdaniem (i wczytując się w opinie graczy - nie tylko moim), w przypadku On the Edge nie było tak, że gracze mieli zbyt wybujałe oczekiwania i nie należy tak tego przedstawiać. W tym przypadku marketingowo po prostu ze strony 11bit zupełnie nie zagrało.
Season Pass obejmował 3 dodatki, z których tylko jeden był naprawdę wartościowy (i to bardzo wartościowy). W przypadku dwóch kontentu było bardzo niewiele. Zbyt mało nawet jak na stosunkowo niskie ceny tych dodatków. Do tego kontentu zabrakło w dodatku finalnym - którego premiera podkręcana była od dawna (np. zakodowanie nazwy itp.), co rozpalało oczekiwania. Nic zatem dziwnego, że gracze widząc tak naprawdę już tylko odcięcie kuponu i to zabugowane - wkurzyli się i to mocno.
Co tu dużo mówić - nie było to piękne pożegnanie ze Frostunkiem (przynajmniej w tej wersji). I w żadnej mierze nie należy obarczać tą wtopą graczy. Zawsze część graczy będzie chciała więcej i więcej - i to najlepiej za darmo. Ale takie osoby nie stanowią większości i naprawdę wątpię, żeby do ich kumulacji doszło wśród nabywców On the Edge. To dla graczy przede wszystkim Państwo robicie gry i to o ich interesie musicie pamiętać. Jak gracze będą zadowoleni - to zadowolenie inwestorów i samej spółki przyjdzie niedługo potem. Odwrotnie się nie da - przynajmniej na dłuższą metę. Jako długotetminowy inwestor, który zamierza z Państwem jeszcze długo pozostać - mam nadzieję, że ta cała sytuacja skłoni do refleksji. W zalewie gier, z którym mamy do czynienia, i który jeszcze się zwiększy w przyszłości, dobre imię spółki i jakość, z którą się kojarzy będą wyróżnikiem - jeszcze ważniejszym niż do tej pory.
Dziękuję za odpowiedzi na pozostałe pytania - bo też mnie ciekawiły i życząc sukcesów - pozdrawiam!
sledzik
Posty: 56
Rejestracja: wt gru 11, 2018 12:29 pm

pt sie 28, 2020 10:00 pm

A kiedy możemy oczekiwać naprawy błędów w On The Edge? Ile to potrwać bo ma to ogromny wpływ też na oceny?
early adopter
Posty: 3
Rejestracja: sob maja 09, 2020 11:05 pm

pn sie 31, 2020 8:23 pm

Dziękuje bardzo za szybką i szczegółową odpowiedź, w imieniu swoim i pozostałych inwestorów. To dużo dla nas znaczy.

Z wyrazami szacunku
Długoterminowy akcjonariusz 11 bit studios
ODPOWIEDZ