Strategia na kolejne lata

Zapraszamy do dyskusji z zespołem 11 bit studios na temat prowadzonych przez nas przedsięwzięć biznesowych. Na Forum Inwestorskim mówimy o grach, Games Republic, wydawnictwie 11 bit studios oraz o obecności firmy na GPW.
pieniek
Posty: 213
Rejestracja: wt wrz 02, 2014 1:26 pm

pn kwie 25, 2016 9:15 am

Admin pisze:Dzień dobry
Sukces "TWoM" sprawił, że zbudowaliśmy spore rezerwy gotówkowe (część akcjonariuszy uważa, że to "problem") co pozwala nam spokojnie planować kolejne ruchy na wiele kwartałów do przodu bez konieczności szukania dodatkowego finansowania. Dzięki temu możemy całkowicie skupić się na tym, na czym znamy się najlepiej, czyli na produkcji gier. Wszystkie nasze dotychczasowe tytuły przyniosły nam zyski a stopa zwrotu z niektórych (mam oczywiście na myśli "TWoM") jest imponująca. Nie mamy jednak żadnych gwarancji, że kolejna produkcja również będzie zyskowna. A jeśli okaże się porażką? Skąd wówczas weźmiemy środki na pokrycie bieżących wydatków i produkcję nowej gry, na co potrzeba co najmniej kilku kwartałów? A przecież inwestujemy też równolegle w 11 bit launchpad i rozwijamy Games Republic, który to serwis wciąż jest deficytowy.
Przypomnę, że 11 bit studios to wciąż młoda spółka. Nie mamy jeszcze zdywersyfikowanych źródeł przychodów (choć nad tym pracujemy) co dawałoby nam komfort, że w przypadku porażki na jednym z pól aktywności, moglibyśmy załatać lukę przychodami z innych pionów/działów/produktów. Gotówkowy bufor bezpieczeństwa sprawia, że nie musimy "wyrzucać" na rynek niedopracowanego tytułu (bo np. musimy spłacać kredyty lub wykupywać obligacje) ale możemy w spokoju dokończyć produkcję "Industriala" aż stanie się on grą, której nie będziemy się wstydzić, i która (na to liczymy) spodoba się graczom co przełoży się na jej komercyjny sukces. Uważamy, że nasi akcjonariusze, którzy są z nami od dawna, nie mają powodów do narzekania. W ofercie prywatnej, przed debiutem na NewConnect (jesienią 2010 r.), nasze akcje można było kupić po 1,95 zł. Obecnie kosztują ponad 71 zł za sztukę. W 2015 r. nasz zysk netto (skonsolidowany) sięgnął 11,56 mln zł. Był najwyższy w historii spółki. Udowodniliśmy, że potrafimy zarabiać pieniądze i pomnażać kapitały, które powierzyli nam akcjonariusze. Mocno wierzymy, że nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa a kolejne nasze gry będą jeszcze lepsze i również przyniosą nam godziwe zyski co zostanie docenione przez rynek kapitałowy.
Pozdrawiamy.
Skoro tak "ewolucyjnie" i ostrożnie podchodzicie do produkcji i rozbudowy firmy, to warto tez byłoby ewolucyjnie i ostroznie ( dmuchając na zimne) podchodzić do wydatków.

Chodzi mi o to ,iż w 2014 wydatki związane z płacami premiami itp wynosiły 2 mln PLN, w roku debiutu flagowca czyli TWoM, natomiast już w roku 2015 gdzie takiego debiutu nie było koszty te wynosiły ok 6-7 mln PLN, to wzrost o ponad 200% R/R. W dodatku w bieżącym roku roku też nie będzie znaczącego debiutu( bo debiut gry za 300 k PLN chyba takim nie należy tak rozpatrywać), za to koszty zapewne nie spadną a zapewne wzrosną. I tu pojawia się pytanie na które nie otrzymałem odpowiedzi dlaczego tak koszty rosną pracownicze przy tak małych budżetach gier, odesłał mnie pan do raportu ale on nie wyjaśnia tego iż na płace przeznaczacie 50% więcej niż budżety gier które pojawiały się w latach 2015-2016, co to może oznaczać ? Z mojego punktu widzenia strasznie nieefektywną strukturę płacowo/wydatkową firmy, czy mógłby pan się do tego odnieść dlaczego płace/wydatki tak znacznie przekraczają budżety produkcyjne?

Pozdro.
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

pn kwie 25, 2016 11:04 am

Dzień dobry
Przypomnę, że szeroko rozumiane koszty wynagrodzeń obejmują też wynagrodzenia osób, które nie są bezpośrednio zaangażowane w produkcję gier, w tym niewielkiego działu administracyjego, finansowego, Zarządu czy też kilkuosobowego zespołu, który cały czas pracuje nad rozwojem naszego własnego silnika do gier. W ciągu całego 2015 r. Spółka zwiększyła też nieco zatrudnienie, przede wszystkim w obszarze stricte produkcyjnym.
Pozdrawiamy.
pieniek
Posty: 213
Rejestracja: wt wrz 02, 2014 1:26 pm

pn kwie 25, 2016 12:30 pm

Czyli wynika z tego iż niewielki dział administracyjny oraz premie i place prezesów zjadają tyle ile dział produkcyjny biorąc pod uwage koszty TWOM i pracy nad innymi grami z LP i industrial w 2015 2016( zakładając iż koszty będą nadal ok 7 mln rocznie). Właśnie dlatego pisałem o małej efektywności wydatkowej jeśli chodzi o płace w stosunku do kosztów produkcji. Dlatego ,jeśli tak boicie się , że coś może nie wypalić i potrzebujecie tyle niewykorzystanej kapuchy, to warto pomyśleć też o efektywniejszym wydatkowaniu pieniedzy spółki. Jeśli sie mówi A w stosunku do ewolucyjnego rozwoju to powinno sie też powiedzieć B w stosunku do wydawania kasy na wynagrodzenia dla prezesów i działu administracyjnego, tak aby być wobec innych akcjonariuszy fair play.

Oczywiście mój tekst jest skierowany do osób decyzyjnych i wynika z pewnego poczucia rowniejszego traktowania drobnych akcjonariuszy w stosunku do dominujacych współwłaścicieli 11bit.

Pozdro.
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

pn kwie 25, 2016 12:53 pm

Dzień dobry
Chciałbym zwrócić uwagę, że zdecydowana większość załogi 11 bit studios to młode osoby, które najzwyczajniej nie są zainteresowane pracą na etat i otrzymują wynagrodzenie od Spółki na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o dzieło, umowy o współpracy itp.). To oznacza, że ich "pensje" nie są uwzględniane w pozycji wynagrodzenia rachunku wyników tylko w usługach obcych. Jak pisaliśmy w prospekcie emisyjnym (str. 81) opublikowanym w grudniu ub.r., 11 bit studios na dzień prospektu zatrudniało na etacie zaledwie 3 osoby a równocześnie Spółka współpracowała za 128 osobami na podstawie umów cywilnoprawnych. Wyjaśniam równocześnie, że z tej liczby tylko ok. 50 osób to stali współpracownicy, którzy codziennie przychodzą do biura i mają w nim swoje biurka a reszta to osoby zatrudniane/wynajmowane doraźnie do określonych zadań, np. testerzy.
Pozdrawiamy.
pieniek
Posty: 213
Rejestracja: wt wrz 02, 2014 1:26 pm

pn kwie 25, 2016 3:33 pm

Oczywiście to rozumiem, tylko jak się ma zatrudnienie i 50 osób i 128 ogólnie z którymi współpracujecie, do wyników produkcyjnych czyli budżetów i debiutów w latach 2015-2017 czyli 3 letnich? Zdaję sobie sprawę z usług obcych ktorych koszty w 2015 wyniosły 4.5 mln

Żeby była jasność w 2015 ponieśliście państwo koszt portów TWoM z czego na konsole był finansowany z przez koch media. Także nawet licząc koszt produkcyjny 1 mln PLN TWoM licząc że industrial pochłonoł kolejne 1.5 mln PLN( 4-5 mln rozłożone na lata 2015-2017 ), gry z LP 500k w 2015 daje 3 mln pln, natomiast na pensje i uslugi obce przeznaczyliście ponad 6 mln pln

Chodzi mi o to że roczne koszty wydatkowe na roznego rodzaju płatności pracownicze są dużo większe niż koszty "produktów " co obrazuje moim zdaniem dosyc mocną nieefektywność pracy, bo przeciez doszły też inne koszty działalności operacyjnej.

Innymi słowy koszty pracownicze sa znacznie wieksze niż ogłaszane przez was koszty wytworzenia produktów, co w połączeniu z przekładaniem różnych premier daje obraz produkcyjny na dosyc kiepskim poziomie efektywnosci developerskiej ze strony 11bit. A to już może budzić obawy akcjonariuszy nie bedących insaiderami, że ludzie z 11bit mając do dyspozycji takie zasoby keszowe po prostu zaczynają spoczywać na laurach bo wiedzą, że wpływy z monetyzacji TWoM będą jeszcze spore i być może zbyt mocno sie załoga wyluzowała produkcyjnie. I może właśnie dlatego żeby było luzacko państwo chcecie kitrać tą kasę tylko dla siebie, odrzucając inne możliwości zagospodarowania chociaż części gotowki i winny sposób np. Bardziej koszystny dla wszystkich współwłaścicieli 11bit , a nie tylko dla prezesów.

P.S Zdaję sobie sprawę z tego, iż punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, wiec ja piszę z punktu widzenia inwestora mniejszościowego, a nie pracownika czy prezesa. W związku z tym pewne oceny mogą się różnić jesli chodzi o rozpatrywanie tych samych spraw.

Pozdro.
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

pn kwie 25, 2016 4:06 pm

Dzień dobry
Zachęcamy do lektury zestawień pokazujących najbardziej efektywne spółki notowane na GPW na bazie wskaźników ROA i ROE. W obu przypadkach 11 bit studios znajduje się w ścisłej czołówce rankingów co chyba stawia pod znakiem zapytania Pana tezę o mocnej nieefektywności Spółki. Wskaźniki pokazują również, że doskonale potrafimy pomnażać majątek powierzony nam przez akcjonariuszy.

http://www.biznesradar.pl/spolki-wskazn ... pw,ROA,2,2
http://www.biznesradar.pl/spolki-wskazn ... /akcje_gpw

Pozdrawiamy.
pieniek
Posty: 213
Rejestracja: wt wrz 02, 2014 1:26 pm

pn kwie 25, 2016 4:12 pm

Admin pisze:Dzień dobry
Zachęcamy do lektury zestawień pokazujących najbardziej efektywne spółki notowane na GPW na bazie wskaźników ROA i ROE. W obu przypadkach 11 bit studios znajduje się w ścisłej czołówce rankingów co chyba stawia pod znakiem zapytania Pana tezę o mocnej nieefektywności Spółki. Wskaźniki pokazują również, że doskonale potrafimy pomnażać majątek powierzony nam przez akcjonariuszy.

http://www.biznesradar.pl/spolki-wskazn ... pw,ROA,2,2
http://www.biznesradar.pl/spolki-wskazn ... /akcje_gpw

Pozdrawiamy.
Zdaję sobie z tego sprawę, że dzieki monetyzacji TWoM to już jest zupełnie inna spólka ale nie mówie w tym przypadku o TWoM, ale o "płodnosci" zespołu odnośnie kolejnych produktów np.industriala który miał mieć debiut początkowo w 2015 roku, czy gier z LP itp. To właśnie wpływa na takie niedowartościowanie spółki w porównaniu do innych spółek growych z diametralnie innymi wynikami finansowymi w obecnej chwili.Rynek sceptycznie nadal podchodzi do wycen 11b, pomimo bardzo dużego sukcesu TWoM. Cig pare lat temu mając mniej kasy mieli 450 mln pln kapitalizacji.

Rynek na 11 bit wycenia tylko i wyłącznie fakty , już znane fakty to wynika z racjonalności wyceny, a nie z zaufania rynku do zarządzających. W odróżnieniu od np takiego CDR gdzie rynek bardzo dużą ufność darzył tamtejszych zarządzających, i pomimo ze w 2011 się sparzył i potężnie przewartościował wycenę spółki w oczekiwaniu na W2 przy przy kapitalizacji 900 mln PLN, to parę lat później nie przeszkodziło to znowu uwierzyć w zarządzających CDR ,gdy na długo przed premierą W3 wycenił spółkę na ponad 1.5 mld PLN. Pewności wtedy tez nie było czy W3 ( bardzo droga produkcja jak na polskie realia) zarobi odpowiednio dużo, ale ufność jednak nadal była i tym razem rynek się nie pomylił. Zupełnie inna sytuacja jest z 11 bit rynek nie daje 'awansem" kredytu zaufanie spółce ani zarządowi, a to wynikać może tylko i wyłącznie z bezpośrednich działań i komunikacji zarządu z rynkiem. I w tym kontekście rynek ciągle tylko czeka na fakty i oczywiste oczywistości co dla mniejszościowych inwestorów jak ja, jest dosyć smutną rzeczywistością biorąc pod uwagę to jakim kredytem zaufania w stosunku do obecnie osiąganych wyników daje innym spółkom od jujubee poczynając poprzez vvd i na CIG kończąc. Pracując w gazecie parkiet chyba Pan panie Darku czai o czym mowa i co chcę przekazać jako mniejszościowy udziałowiec. To iż chyba czas aby zweryfikować strategię 11 bit pod kontem komunikacji z rynkiem ,a być może i wizji rozwoju jeśli chcecie państwo budzić zaufanie do siebie rynku które biorąc pod uwagą już osiągnięte sukcesy jest na minimalnym poziomie jeśli chodzi o zaufanie na przyszłość.

Bo coś prezes wspominał , że ma ambicje "konkurować " z CDR. Żeby ja spełnić trzeba też zaufania ze strony innych inwestorów, niż tylko prezesów.

Pozdro.
Rif
Posty: 305
Rejestracja: ndz lut 15, 2015 11:16 am

pn kwie 25, 2016 10:32 pm

Chwali się, że Spółka plasuje się wysoko w oparciu o przedstawione współczynniki, ale martwi wielu akcjonariuszów dość ospały proces developingu kolejnych produktów. Co gorsza pisząc to, uzmysłowiłem sobie, że liczba mnoga jest niezasadna. Studio od premiery TWOM pracuję właściwie nad jednym tytułem. Cieszy fakt, że projekt Industrial rozwinął się znacznie poza początkowe założenia, ale z drugiej strony, co stoi na przeszkodzie, by mniejsze 2-3 zespoły pracowały nad relatywnie mniejszymi tytułami pokroju TWOM? (to moje pytanie :)
Wydaje się, że gry pokroju Beat Cop można by opracowywać w ramach prac studia, zwłaszcza, że nadwyżki gotówkowe są wyraźne.
Spółka znajduje się w wyjątkowej sytuacji, czyli ma możliwość rozwinąć skrzydła. Nadmierna ostrożność wydaje się niewskazana. Jeśli już, to właśnie ostrożność powinna motywować do tworzenia projektów równoległych. W przypadku ewentualnej porażki na rynku projektu "Industrial", okaże się, że Spółka straciła wiele czasu i stoi w miejscu, a tego rynek finansowy nie daruje.
real
Posty: 301
Rejestracja: ndz lis 15, 2015 2:34 pm

wt kwie 26, 2016 12:55 pm

Dzień dobry,

W 2015 roku koszty operacyjne Spółki (przychody ze sprzedaży - EBITDA) na poziomie jednostkowym wyniosły 5.289k. Czy wszystkie koszty są alokowane do poszczególnych produktów (gier) czy też jest jeszcze pozycja tak jak koszty ogólne?

pozdrawiam
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

wt kwie 26, 2016 1:30 pm

Dzień dobry
Oczywiście, poza kosztami alokowanymi do poszczególnych projektów (gier) mamy też tzw. koszty ogólne, których nie sposób przyporządkować do konkretnego projektu, jak np. koszty Zarządu (w tym jego wynagrodzeń), back-office czy tak prozaiczne pozycje jak zakup herbaty czy kawy.
Pozdrawiamy.
ODPOWIEDZ