Strategia na kolejne lata

Zapraszamy do dyskusji z zespołem 11 bit studios na temat prowadzonych przez nas przedsięwzięć biznesowych. Na Forum Inwestorskim mówimy o grach, Games Republic, wydawnictwie 11 bit studios oraz o obecności firmy na GPW.
Rif
Posty: 305
Rejestracja: ndz lut 15, 2015 11:16 am

pn gru 03, 2018 10:39 am

Dzień dobry,

Na branżowych portalach pojawiła się informacja, jakoby Steam dogadał się z rządem chińskim i niebawem sklep będzie dostępny dla mieszkańców Chin legalnie. Czy wiecie, kiedy ma to mieć miejsce?
Co ta sytuacja oznacza dla Spółki tj. czy gry dostępne na Steam będą miały łatwiej, by wejść na tamtejszy rynek czy nadal obowiązywać będą procedury zatwierdzające gry przez państwowe instytucje?
Czy legalne wejście Steam na chiński rynek, zwiększy bazę graczy lub będzie miało wpływ na ceny gier stosowane dla tamtejszych graczy?

Pozdrawiam!
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

pn gru 03, 2018 12:56 pm

Dzień dobry

Informacje o tym, że Steam chce uruchomić swój sklep w wersji na rynek chiński są już znane od jakiegoś czasu. Sklep, oprócz tego, że w całości będzie po chińsku, sprzedawał będzie tylko gry, które przeszły przez chińską cenzurę. Jego portfolio będzie zatem bardzo ubogie. Początkowo mówiono, że sklep ruszy od 1 stycznia 2019 roku. Jest to jednak skrajnie mało prawdopodobne z uwagi na zatrzymanie procesów certyfikacji gier w Chinach, z czym branża zmaga się już od kilku kwartałów. Nie wiadomo, kiedy sytuacja ulegnie zmianie. Podobnie nie wiadomo, czy obie rzeczy, nie są ze sobą powiązane (ban na certyfikację i uruchomienie "chińskiego" Steam).
Z perspektywy chińskich graczy, którzy preferują zachodnie produkcje, uruchomienie "chińskiego" Steam niewiele zmieni. Obecnie w Chinach bez problemów można robić zakupy na "globalnym" Steam. Chyba, że uruchomienie "chińskiego" Steam będzie niosło za sobą decyzje dotyczące ograniczenia dostępności "globalnego" Steam....

Pozdrawiamy
Mike
Posty: 59
Rejestracja: wt lis 13, 2018 6:55 pm

pn gru 03, 2018 8:57 pm

Dzień dobry,

czy mógłby Pan podzielić się rezultatami spotkań biznesowych zarządu w Chinach, o których informował Pan w odpowiedzi na jedno z pytań?

Pozdrawiam,
Michał
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

wt gru 04, 2018 10:47 am

Dzień dobry

Budowanie relacji biznesowych w Chinach to, wbrew temu co twierdzą niektóre Spółki po jednorazowej wizycie w tym kraju, bardzo długotrwały proces. To kwestia różnic kulturowych. Historia chińskiej cywilizacji liczona jest w tysiącach lat co oznacza, że dla Chińczyków rozmowy, które trwają krócej niż kilka kwartałów, traktowane są jako lekceważenie partnera. Model zachodnioeuropejski, a tym bardziej amerykański, jest zupełnie inny.
11 bit studios S.A. buduje kontakty w Chinach od 2015/2016 roku. Mamy już na tym polu sukcesy. Doskonałą sprzedaż "TWoM", mimo że chińskojęzyczna wersja gry pojawiła się dopiero na początku 2016 roku, czyli sporo po premierze. Również dla "Frostpunka" chiński rynek okazał się żyłą złota. Nie byłoby to możliwe bez ciężkiej pracy Zarządu i naszego działu wydawniczego oraz szeregu wizyt w Chinach i rewizyt chińskich gości w naszym biurze.
Dlatego bynajmniej nie oczekiwaliśmy, że ostatnia wizyta Zarządu Spółki w Chinach zaowocuje szeregiem konkretnych umów/kontraktów, za przyczyną których w krótkim czasie na nasze konta spłyną tysiące/miliony juanów. Zarząd odbył jednak szereg bardzo obiecujących spotkań biznesowych (z różnymi podmiotami), na których omawiano bardzo ciekawe i obiecujące projekty biznesowe. Teraz będą one procedowane/analizowane przez strony. Pomni naszych doświadczeń wiemy jednak, że naciskanie na przyspieszanie tych procesów może przynieść zupełnie odwrotny skutek. Dlatego musimy uzbroić się w cierpliwość...

Pozdrawiamy
Rif
Posty: 305
Rejestracja: ndz lut 15, 2015 11:16 am

wt gru 04, 2018 11:50 am

Frostpunk nie znajduje się w dystrybucji chińskiej, gdyż nie przeskoczył jeszcze gabinetu cenzorów.
Zatem nasuwa się pytanie, w jaki sposób działania Zarządu i kontakty z chińskimi partnerami, mają wpływ na sprzedaż Frostpunka na tamtejszym rynku (żyła złota)?
Wydaje się, że sprzedaje się tam, bo po prostu Chińczycy mają furtkę do globalnego Steama.
Co gorsza, jak rozumiem obawiacie się, że ocenzurowana oficjalna oferta Steam, może równać się zablokowaniu dla chińczyków wersji globalnej.
To już byłaby olbrzymia strata.
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

wt gru 04, 2018 12:11 pm

Dzień dobry

"Frostpunk" na rynku chińskim jest obecnie dostępny przez Steam i inne globalne platformy sprzedażowe. Proszę wierzyć bądź nie, ale sama obecność na Steam to zbyt mało, żeby gra dobrze sprzedawała się w Chinach (pomijam fakt, że "Frostpunk" jest dostępny w chińskiej wersji językowej). Za dobrą sprzedażą "Frostpunka" w Chinach stoi przede wszystkim ciężka praca naszego działu marketingu, który od wielu kwartałów buduje kontakty z chińskimi mediami. O "Frostpunku" ukazała się cała masa artykułów, materiałów i recenzji, które z uwagi na barierę językową, nie są znane w innych częściach świata. Podobnie o naszym tytule wypowiadali się liczący lokalni influencerzy, blogerzy, itp. To miało i ma bezpośrednie przełożenie na wolumeny sprzedaży. Bez tych działań "Frostpunk" byłby po prostu jedną z setek/tysięcy gier i trudno byłoby mu przebić się do świadomości chińskich graczy.

Pozdrawiamy.
Mike
Posty: 59
Rejestracja: wt lis 13, 2018 6:55 pm

wt gru 04, 2018 12:12 pm

Panie Darku, przyznaję że zgłupiałem, czytając poniżej - "Również dla "Frostpunka" chiński rynek okazał się żyłą złota". Na koniec września 2018 roku mieliście Państwo przychody na poziomie 59,6 mln zł, z czego Chiny to 0,8 mln zł, czyli 1,3% sprzedaży wg przychodów. Mniej niż 1,3% sprzedaży (i kwotowo 0,8 mln zł) to zdecydowanie nie jest żyła złota, a pamiętajmy uwzględnia sprzedaż wszystkich produktów. Żyłą złota jest USA ze sprzedażą na poziomie 50,1 mln zł (84%). Wszystkie dane za raportem za Q3 2018, strona 17.

I teraz pytanie: czy zrobił nam Pan tutaj spoiler sprzedaży w Chinach w Q4 i jest ona bardzo wysoka w tym kwartale, za który nie znamy jeszcze wyników? Czy też są Państwo w stanie śledzić zakupy Chińczyków na globalnym Steamie a w raporcie i tak jest to pokazywane pod USA?

Uprzejma prośba o precyzję, bo jednak stwierdzenie "dla Frostpunka chiński rynek okazał się żyłą złota" w świetle przytoczonych danych z raportu jest łagodnie rzecz ujmując nieprecyzyjne. Chyba że czegoś jako inwestorzy jeszcze nie wiemy i stąd prośba o wyjaśnienie.

Pozdrawiam,
Michał

Admin pisze:
wt gru 04, 2018 10:47 am
Dzień dobry

Budowanie relacji biznesowych w Chinach to, wbrew temu co twierdzą niektóre Spółki po jednorazowej wizycie w tym kraju, bardzo długotrwały proces. To kwestia różnic kulturowych. Historia chińskiej cywilizacji liczona jest w tysiącach lat co oznacza, że dla Chińczyków rozmowy, które trwają krócej niż kilka kwartałów, traktowane są jako lekceważenie partnera. Model zachodnioeuropejski, a tym bardziej amerykański, jest zupełnie inny.
11 bit studios S.A. buduje kontakty w Chinach od 2015/2016 roku. Mamy już na tym polu sukcesy. Doskonałą sprzedaż "TWoM", mimo że chińskojęzyczna wersja gry pojawiła się dopiero na początku 2016 roku, czyli sporo po premierze. Również dla "Frostpunka" chiński rynek okazał się żyłą złota. Nie byłoby to możliwe bez ciężkiej pracy Zarządu i naszego działu wydawniczego oraz szeregu wizyt w Chinach i rewizyt chińskich gości w naszym biurze.
Dlatego bynajmniej nie oczekiwaliśmy, że ostatnia wizyta Zarządu Spółki w Chinach zaowocuje szeregiem konkretnych umów/kontraktów, za przyczyną których w krótkim czasie na nasze konta spłyną tysiące/miliony juanów. Zarząd odbył jednak szereg bardzo obiecujących spotkań biznesowych (z różnymi podmiotami), na których omawiano bardzo ciekawe i obiecujące projekty biznesowe. Teraz będą one procedowane/analizowane przez strony. Pomni naszych doświadczeń wiemy jednak, że naciskanie na przyspieszanie tych procesów może przynieść zupełnie odwrotny skutek. Dlatego musimy uzbroić się w cierpliwość...

Pozdrawiamy
aircanada15
Posty: 36
Rejestracja: ndz gru 07, 2014 7:20 pm

wt gru 04, 2018 10:03 pm

Mike: oczywiście, że wszystkie przychody ze Steam traktowane jako US, w końcu to z Valve, a nie klientami z Chin mają miejsce rozliczenia.
Mike
Posty: 59
Rejestracja: wt lis 13, 2018 6:55 pm

śr gru 05, 2018 7:55 pm

Chciałbym to potwierdzić i stąd prośba do Pana Darka. Twoim tokiem rozumowania wszystko z GOGa to Polska? Nawet jak Chińczyk kupiłby grę przez GOGa? W sprawozdaniu na tej samej stronie, którą przytaczam w wypowiedzi, jest linia "Unia Europejska". Co w niej jest pokazane? Opis dotyczy tego skąd jest gracz a nie gdzie umiejscowiony jest sklep, a sprzedaż UE pokazuje sprzedaż na danej platformie userom z danego obszaru terytorialnego. Skoro tak, to analogicznie userzy z Chin nie mogą być pokazywani w linii USA w przypadku zakupu na globalnym Steamie, bo oznaczałoby to niekonsekwencję w prezentacji.
aircanada15 pisze:
wt gru 04, 2018 10:03 pm
Mike: oczywiście, że wszystkie przychody ze Steam traktowane jako US, w końcu to z Valve, a nie klientami z Chin mają miejsce rozliczenia.
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

czw gru 06, 2018 11:48 am

Dzień dobry

Dane dotyczące rozkładu geograficznego przychodów, które pokazujemy w naszych sprawozdaniach finansowych, budowane są na podstawie źródeł przychodów a nie miejsca skąd pochodzą użytkownicy naszych produkcji (i skąd dokonano zakupu). Większość globalnych platform, które sprzedają nasze gry w postaci cyfrowej, na czele ze Steam, to podmioty amerykańskie. To od nich otrzymujemy płatności bez względu na to, czy gracz, który nabył "Frostpunka" czy "TWoM" mieszka w Chinach, Brazylii czy Australii. Stąd bierze się tak wysoki udział USA w naszych przychodach. Z kolei sprzedaż przez GOG.com to przychody z Polski. Platformy europejskie (np. Green Man Gaming) wykazywane są w pozycji Unia Europejska.

Pozdrawiamy
ODPOWIEDZ