Strategia na kolejne lata

Zapraszamy do dyskusji z zespołem 11 bit studios na temat prowadzonych przez nas przedsięwzięć biznesowych. Na Forum Inwestorskim mówimy o grach, Games Republic, wydawnictwie 11 bit studios oraz o obecności firmy na GPW.
house
Posty: 16
Rejestracja: pt paź 18, 2019 9:11 am

czw kwie 30, 2020 10:23 am

Ten plan motywacyjny to naplucie inwestorom w twarz w mojej opinii, biorąc pod uwagę to co konkurenci robią na polskim rynku produkcji gier w Polsce, zakłada bowiem praktycznie brak wzrostu spółki w najbliższych latach, a nawet jeśli wzrosty zysków się pojawią, to większość tych zysków pójdzie dla zarządu. Koszt programu motywacyjnego z 2017-2019 wyniósł na dzień dzisiejszy 457zł - 103,38 = 353,62*130 tys = 46 milionów złotych. Plan na 2020-2023 wygląda gorzej, bo zakłada emisję większej liczby akcji i praktycznie brak dynamiki wzrostu zysków.

Jak to zwykł mawiać Buffett to co najczęściej zabija biznesy to samozadowolenie, a tego tutaj mamy ostatnio całkiem sporo od strony zarządu.

Plan jak dla mnie podważa wiarygodność (kompetencje i uczciwość) spółki. Nie będę się już rozpisywał nad tym, jak to prezes mówił o papierowych kosztach PM, a teraz te "papierowe koszty" zamieniają się w całkiem realne bo mamy skup akcji własnych za 20 milionów. Cieszę się, że miesiąc temu nikt z zarządu nie raczył odpowiedzieć na przesłane przeze mnie pytania, co spowodowało, że znacznie zredukowałem zaangażowanie w akcjach. Dzisiaj moja przygoda ze spółka się kończy. Jestem rozczarowany i żałuje, że obdarzyłem zarząd zaufaniem 2 lata temu po konferencji inwestorskiej, gdzie obiecywali wielkie rzeczy. Skończyło się na wejściu w branże nieruchomości za 20 milionów, grze na giełdzie za 20 milionów, opóźnieniem konsolowej wersji FP o pół roku, opóźnieniem P8 o co najmniej rok, opóźnieniem w zatrudnianiu pracowników, a teraz PM zakładający brak wzrostu i dystrybucję większości zysków dla zarządu w przyszłości.
Obawiam się, że firma opierała się bardziej na osobie Pana Bartosza Brzostka niż ktokolwiek wcześniej przypuszczał.
house
Posty: 16
Rejestracja: pt paź 18, 2019 9:11 am

czw kwie 30, 2020 11:25 am

Admin pisze:
czw kwie 09, 2020 8:59 am
Hmmmm.

Długa lista zarzutów za to, że staramy się prowadzić otwartą politykę informacyjną i odpowiadać, w miarę możliwości, na wszystkie pytania zgodnie z wiedzą posiadaną na dany moment. Jeśli jednak jest to źle odbierane przez rynek, musimy poważnie zastanowić się, czy nie lepszą polityką jest całkowite ograniczenie komunikacji.

Oczywiście, nie zdecydujemy się na taki krok, bo zależy nam, żeby inwestorzy mieli wiedzę o tym, co się w spółce dzieje.

Pozdrawiamy
Czy potraficie sobie wyobrazić, że ktoś z relacji inwestorskich CD Projektu odpowiada w ten sposób (z fochem i straszeniem akcjonariuszy)? Od dawna jestem aktywny na forum CDPR i nigdy nie widziałem tego typu odpowiedzi. Pamiętam, że wiele wiele lat temu zadałem wiele pytań zarządowi, kiedy zaczynałem swoją przygodę z inwestycjami, a zarząd CD Projektu podzielił te pytania i 3 osoby!! z zarządu (który miał wtedy 3x większą kapitalizację niż obecnie 11bit) na forum odpowiedziały mi dokładnie na pytania które mnie dręczyły. Zarząd CDPR również konsultował założenia swoich ostatnich programów motywacyjnych. Niedługo na WZA przekonamy się czy 11bit skonsultował swoje założenia, czy cały PM jest wydumany wyłącznie przez zarząd.
topfacet
Posty: 189
Rejestracja: pn kwie 07, 2014 5:07 pm

czw kwie 30, 2020 11:33 am

To ja zapytam właśnie o te konsultacje - czy jest to autorska propozycja zarządu spółki czy też była
Konsultowana z rynkiem (szczególnie z dużymi akcjonariuszami obecnymi w akcjonariacie spółki)?
Admin
Site Admin
Posty: 1468
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

czw kwie 30, 2020 12:25 pm

Dzień dobry

Założenia Programu Motywacyjnego na lata 2020-2023/4 przygotowane przez Zarząd i zaakceptowane przez Radę Nadzorczą są punktem wyjścia do rozmów z akcjonariuszami i rynkiem. Oczekujemy na ich uwagi i sugestie wyrażane również za pośrednictwem tego forum.

Zaplanowaliśmy serię spotkań/rozmów z wiodącymi akcjonariuszami, bez poparcia których, na co wskazuje struktura naszego akcjonariatu, niemożliwe będzie przegłosowanie Programu. Z oczywistych względów (równy dostęp do informacji) nie mogliśmy do tej pory prezentować założeń Programu wybranym akcjonariuszom.

Nie ukrywamy, że Program Motywacyjny na lata 2020-2023/4 budowany był na ostrożnych założeniach. 11 bit studios S.A., z czym inwestorzy powinni się już oswoić, prowadzi konserwatywną politykę we wszystkich obszarach funkcjonowania stawiając na długoterminowy, stabilny rozwój a nie na puste obietnice i krótkotrwałe fajerwerki finansowe. Zwracamy też uwagę, że Program Motywacyjny na lata 2016-2019 został zrealizowany odpowiednio w 136 proc. (cel przychodowy) i 126 proc. (cel dotyczący zysku brutto) co najlepiej pokazuje, że nie składamy deklaracje bez pokrycia.

Pozdrawiamy
t0m4s
Posty: 40
Rejestracja: czw cze 05, 2014 8:06 pm

czw kwie 30, 2020 12:54 pm

PM z założenia powinien być ambitny gdyż wiąże się ze znacznym rozwodnieniem.
Drukujemy akcje, ale wyniki które dowozimy z nawiązką ten dodruk rekompensują - tutaj to uzasadnienie nie do końca działa.
rebit
Posty: 2
Rejestracja: czw kwie 30, 2020 12:49 pm

czw kwie 30, 2020 1:07 pm

Dzień dobry,

Niestety muszę dołączyć do osób krytykując założenia programu pomimo tego ze jestem Państwa akcjonariuszem od wielu lat. Moim zdaniem plan jest mocno nie ambity i asekuracyjny nawet mimo Państwa tendencji do ostrożnych szacunków. Plan motywacyjny powinien być satysfakcjonujący zarówno dla pracowników (w nagrodę ich zaangażowania) jak i akcjonariuszy (potwierdzający ambicje spółki w którą wierzą i w którą inwestują). Państwa plan niestety spełnia tylko pierwsze założenie ostrożnie podchodząc do założeń aby mieć pewność ich spełnienia. Traci tym samym aspekt motywacyjny w moim odczuciu.
Zakładając w okresie 2020-2023 premierę minimum 2 gier z wydawnictwa, premierę największego Państwa tytułu który ma być bardziej uniwersalny (z premierą na większą liczbę platform) plus sprzedaż bieżących tytułów w tym Frostpunka z nowymi dodatkami (dwa DLC w 2020), założenia jakie dostaliśmy w programie ciężko nie traktować jako brak ambicji lub całkowite pominięcie akcjonariatu.
house
Posty: 16
Rejestracja: pt paź 18, 2019 9:11 am

czw kwie 30, 2020 1:17 pm

Admin pisze:
czw kwie 30, 2020 12:25 pm
Założenia Programu Motywacyjnego na lata 2020-2023/4 przygotowane przez Zarząd i zaakceptowane przez Radę Nadzorczą są punktem wyjścia do rozmów z akcjonariuszami i rynkiem. Oczekujemy na ich uwagi i sugestie wyrażane również za pośrednictwem tego forum.

Zaplanowaliśmy serię spotkań/rozmów z wiodącymi akcjonariuszami, bez poparcia których, na co wskazuje struktura naszego akcjonariatu, niemożliwe będzie przegłosowanie Programu. Z oczywistych względów (równy dostęp do informacji) nie mogliśmy do tej pory prezentować założeń Programu wybranym akcjonariuszom.

Nie ukrywamy, że Program Motywacyjny na lata 2020-2023/4 budowany był na ostrożnych założeniach. 11 bit studios S.A., z czym inwestorzy powinni się już oswoić, prowadzi konserwatywną politykę we wszystkich obszarach funkcjonowania stawiając na długoterminowy, stabilny rozwój a nie na puste obietnice i krótkotrwałe fajerwerki finansowe. Zwracamy też uwagę, że Program Motywacyjny na lata 2016-2019 został zrealizowany odpowiednio w 136 proc. (cel przychodowy) i 126 proc. (cel dotyczący zysku brutto) co najlepiej pokazuje, że nie składamy deklaracje bez pokrycia.
Po powyższej wypowiedzi można odnieść wrażenie, że akcjonariusze powinni być wdzięczni spółce za "ostrożne założenia". Przecież, ostrożne założenia w PM oznaczają ni mniej ni więcej tylko drenaż akcjonariuszy, którzy zainwestowali w spółkę swoje ciężko zarobione pieniądze i zaufali jej. Niektórzy nawet bronili jej na forach i w rozmowach ze znajomymi i rodziną, jak oni się dzisiaj czują?

Nie trzeba publikować oficjalnych początkowych założeń programu, by wysondować, czy akcjonariuszom się spodoba. Wystarczyło złapać za słuchawkę i zadzwonić do kilku największych funduszy i poprosić by przesłano do 11 bit założenia nowego PM, które te fundusze uznają za realne i fair. Tylko tyle, 10-15 minut roboty.

Pragnę zauważyć, że poprzedni plan motywacyjny (2017-2019), który podsumował jeden z analityków stockwatch (anty_teresa):
https://www.stockwatch.pl/forum/wpisy-1 ... 11BIT.aspx
był najgorszym ze wszystkich planów, jakie gamedev posiadał na polskim rynku kapitałowym. Obecnym Plan CD Projektu jest bardziej ambitny niż poprzedni, tak samo TSgames (gdzie nie ma żadnego rozwodnienia), natomiast 11 bit jest jeszcze gorszy niż był.
topfacet
Posty: 189
Rejestracja: pn kwie 07, 2014 5:07 pm

czw kwie 30, 2020 1:30 pm

Niestety, przygotowany przez spółkę PM jest bardzo mało ambitny i korzystny głównie dla zarządu spółki i pracowników - spełnienie jego założeń będzie dość proste, co spowoduje rozwodnienie akcjonariatu, wydrenowanie 20 mln ze spółki (lepiej to przeznaczyć na dywidendę) a realną korzyść osiągną wyżej wskazane grupy. Racjonalni inwestorzy mają już wyrobione o tym PM zdanie.

Proszę także o odpowiedź na pytanie:

Jakie projekty zawarte zostały w przychodach w PM - czy zawarto tu przychody z P8 i P9? Oraz z ilu projektów z wydawnictwa ?
Admin
Site Admin
Posty: 1468
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

czw kwie 30, 2020 4:15 pm

Dzień dobry

Zwracam uwagę, że cena emisyjna akcji, które zostaną wyemitowane (oczywiście, jeśli akcjonariusze dadzą Spółce zielone światło) na potrzeby Programu Motywacyjnego jest zbliżona do bieżącego kursu zatem każdy inwestor kupując obecnie nasze papiery będzie w takiej samej sytuacji jak pracownicy. Będzie partycypował we wzroście notowań. Oczywiście tego, że notowania wzrosną nie możemy zagwarantować, będziemy jednak robić wszystko, żeby fundamenty Spółki poprawiały się. W tej sytuacji twierdzenia, że jakaś grupa, czyli w tym przypadku pracownicy, jest uprzywilejowana, jest chyba nadużyciem.

Podobnie nadużyciem jest stwierdzenie, że przeznaczenie 20 mln PLN na buy-back jest drenowaniem Spółki. W powszechnej opinii skup akcji jest odpowiednikiem dywidendy, czyli jest to transfer środków ze spółki do akcjonariuszy. Zadeklarowaliśmy, że skup akcji odbywał się będzie za pośrednictwem GPW. Każdy inwestor będzie miał takie same prawa, żeby odpowiedzieć na naszą ofertę. Chyba gorszym rozwiązaniem, z perspektywy obecnych udziałowców, byłoby "wydrukowanie" 150 tys. nowych akcji, a zatem większe rozwodnienie kapitału niż o 100 tys. akcji, co planujemy i dodatkowo skupienie 50 tys. papierów z rynku.

W okresie objętym Program Motywacyjny, co można przeczytać m.in. w wywiadzie dla PAP, który jest już do znalezienia w sieci, Spółka planuje 10 premier, z tego trzy premiery gier własnych oraz siedem pozycji z wydawnictwa. Mówimy oczywiście o nowych IP a nie o dodatkach czy też premierach na kolejnych platformach.

Pozdrawiamy
house
Posty: 16
Rejestracja: pt paź 18, 2019 9:11 am

czw kwie 30, 2020 5:55 pm

Admin pisze:
czw kwie 30, 2020 4:15 pm
Zwracam uwagę, że cena emisyjna akcji, które zostaną wyemitowane (oczywiście, jeśli akcjonariusze dadzą Spółce zielone światło) na potrzeby Programu Motywacyjnego jest zbliżona do bieżącego kursu zatem każdy inwestor kupując obecnie nasze papiery będzie w takiej samej sytuacji jak pracownicy. Będzie partycypował we wzroście notowań. Oczywiście tego, że notowania wzrosną nie możemy zagwarantować, będziemy jednak robić wszystko, żeby fundamenty Spółki poprawiały się. W tej sytuacji twierdzenia, że jakaś grupa, czyli w tym przypadku pracownicy, jest uprzywilejowana, jest chyba nadużyciem.

Podobnie nadużyciem jest stwierdzenie, że przeznaczenie 20 mln PLN na buy-back jest drenowaniem Spółki. W powszechnej opinii skup akcji jest odpowiednikiem dywidendy, czyli jest to transfer środków ze spółki do akcjonariuszy. Zadeklarowaliśmy, że skup akcji odbywał się będzie za pośrednictwem GPW. Każdy inwestor będzie miał takie same prawa, żeby odpowiedzieć na naszą ofertę. Chyba gorszym rozwiązaniem, z perspektywy obecnych udziałowców, byłoby "wydrukowanie" 150 tys. nowych akcji, a zatem większe rozwodnienie kapitału niż o 100 tys. akcji, co planujemy i dodatkowo skupienie 50 tys. papierów z rynku.

W okresie objętym Program Motywacyjny, co można przeczytać m.in. w wywiadzie dla PAP, który jest już do znalezienia w sieci, Spółka planuje 10 premier, z tego trzy premiery gier własnych oraz siedem pozycji z wydawnictwa. Mówimy oczywiście o nowych IP a nie o dodatkach czy też premierach na kolejnych platformach.
Już nie jestem akcjonariuszem 11bit, jednak sprostuje powyższą wypowiedź gdyż może wprowadzać ona innych akcjonariuszy w błąd. Nie wiem czy jest to celowe mydlenie oczu, czy zwykła niekompetencja.

Przede wszystkim zarząd dostanie OPCJE, a nie akcje, więc pozycja zarządu który MOŻE objąc akcje nowej emisji po cenie 373 złote, ale nie musi, jest zupełnie inną pozycją niż potencjalnego akcjonariusza który dziś kupi akcje i jeśli one spadną to na pewno poniesie stratę. Proszę użyć modelu BS by wycenić taką opcję na 1 akcje, myślę, że będzie warta grubo ponad 100 zł za jedną.

Po drugie, zysk brutto w latach 2017-2019 wynosił 25,8 miliona na rok. Estymując taki sam zysk brutto na lata 2020-2023, dostaniemy 103,2 miliona. Przy takim zysku brutto zarząd będzie uprawniony do objęcia ponad 30% akcji z nowego programu motywacyjnego. Jeśli zarząd motywuje się opcjami, gdy nie ma żadnego progresu w spółce, to znaczy, że tu nie chodzi o żadne motywowanie i zdobywanie szczytów, a o zwykłe rozwodnienie pozostałych akcjonariuszy. Proszę jeszcze raz spojrzeć na CD Projekt - ich program motywacyjny jest ponad 10x bardziej ambitny niż poprzedni, rozwadniają mniej akcji na rok, jest 6 letni i mają cel rynkowy (100% wzrostu kursu nad WIG). Wszystkim opadły szczeny jak zobaczyli miesiąc temu założenia tamtego programu. Do jasnej cholery, czemu 11 bit nie mógł tego zrobić? Przecież:
- rynek gier wideo wzrośnie w te 4 lata o 20-30% + pozytywne skutki pandemii
- wypuszczą P8 na wszystkie platformy
- cena gry będzie 33% wyższa niż FP
- budżet P8 jest 2-3x wyższy, tak samo budżety gier z wydawnictwa
- spółka ma dużo lojalnych klientów z poprzednich gier (siła marki) co samo w sobie da wyższe przychody o 20-50%.
To co pokazała spółka w PM jest pójściem na łatwizne, i myślę, że z ich produktami może być podobnie.

Po trzecie, dowiezienie 3 IP do końca 2024 jest nierealne, zarówno akcjonariusze jak i analitycy to wiedzą, zarząd tym bardziej powinien to wiedzieć. Gdyby tak było w programie motywacyjnym byłyby zapisy o 300-500 milionach zysku i to netto, a nie brutto.

Po czwarte, powtórze mój wpis sprzed wielu miesięcy czemu buy-back w mojej ocenie jest zły dla spółki:
- Zarząd zacznie się angażować kapitałowo i emocjonalnie w gre na giełdzie zamiast prowadzenia biznesu.
- Najwyższa cena akcji w czasie skupu nie będzie priorytetem zarządu, co może demotywować.
- Przyznanie się otwarcie zarządu i pracowników, że to nie gotówka powstrzymuje 11bit w rozwoju organicznym, tylko brak umiejętności dynamicznego rozwoju.
- Koszty programów motywacyjnych zmeterializują się, dokładnie tak jak każą wyliczać w MSR'ach, więc argument prezesa odnośnie kosztów "papierowych" sprzed kilku miesięcy w wielu wywiadach był hipokryzją, bądź niekompetencją.

Dla mnie spółka jest spalona po dzisiejszym dniu. Jeśli nie wyprowadzą pieniędzy poprzez program motywacyjny, zrobią to innym sposobem, jest ich mnóstwo. W każdym razie widać, że akcjonariusze nie są tutaj szanowani, a wręcz wyśmiewani, bo jak inaczej nazwać szkic dzisiejszego PM. Jestem zły na siebie, że dałem się tak oszukać. No nic. Fool me once shame on you fool me twice shame on me.
ODPOWIEDZ