Frostpunk 2

Zapraszamy do dyskusji z zespołem 11 bit studios na temat prowadzonych przez nas przedsięwzięć biznesowych. Na Forum Inwestorskim mówimy o grach, Games Republic, wydawnictwie 11 bit studios oraz o obecności firmy na GPW.
trudno100
Posty: 10
Rejestracja: czw gru 13, 2018 2:24 pm

ndz lis 21, 2021 11:53 am

Dzień dobry,
może to nie tyle pytanie do Admina, bo pewnie nie może na tym etapie prac odpowiedzieć, ale zastanawia mnie kwestia pre-orderów. Myślicie, że byłby to dobry pomysł? Frostpunk ma już duże grono fanów, firma trzyma jakość swoich produktów, więc sądzę, że jest to kwestia do rozważenia. Głównym minusem jest oczywiście ryzyko gorszego pozycjonowania w dniu premiery, ale są też zalety (np. marketingowe).
topfacet
Posty: 358
Rejestracja: pn kwie 07, 2014 5:07 pm

ndz lis 21, 2021 1:20 pm

Bici nigdy nie robili dotąd preorders, a dział marketingu z pewnością utrzyma takie info dla siebie, nawet jeśli by to była prawda w FP2.
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

pn lis 22, 2021 1:03 pm

Dzień dobry

Historycznie nie decydowaliśmy się na uruchomienie pre-orderów dla naszych gier. Głównym powodem takiego stanowiska był fakt, że w dniu premiery grze, która wcześniej dostępna była w przedsprzedaży, jest daleko trudniej zaistnieć wysoko w rankingach sprzedaży. Wysoka pozycja (w tym oczywiście pozycja pierwsza) bardzo skutecznie przekłada się tymczasem na wolumeny sprzedaży tytułu w kolejnych dniach. Drugim z argumentów, żeby nie uruchamiać pre-orderów jest fakt, że nasza kondycja finansowa i posiadane nadwyżki finansowe nie zmuszają nas do posiłkowania się pieniędzmi graczy, żeby dokończyć grę.

Pozdrawiamy
MRios
Posty: 6
Rejestracja: śr gru 01, 2021 10:51 pm

śr gru 01, 2021 11:04 pm

Dzień dobry panie Darku.

Ostatnio ujrzał światło dzienne problem braku kuponów na Steam. Jeśli dobrze pamiętam to takie kupony były rozdawane przy premierze Frostpunka (dodatkowe 10% rabatu?), właścicielom TWoM. Stąd moje pytanie, czy dla spółki 11bit to kłopot i czy mają Państwo jakiś sposób na ominięcie tego problemu? Rozumiem, że w grę wchodzą bundle, ale czy ich skuteczność jest równie wysoka?
Załóżmy czysto teoretycznie że w dniu premiery FP2 wishlista będzie wynosić 1mln osób, a do tego czasu sprzedanych FP1 będzie powiedzmy 5mln.
Jak można dotrzeć do tych 5mln osób w dniu premiery, czy są jakieś sprawdzone narzędzia. Zawsze lepiej jeśli 5mln osób dowie się o premierze, niż gdyby dowiedziało się o tym fakcie "jedynie" 1mln osób :)

Pozdrawiam
MRios
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

czw gru 02, 2021 12:52 pm

Dzień dobry

Kupony rabatowe nie są jedynym narzędziem, które napędza sprzedaż produktów przez platformę Steam. Alternatywą mogę być dedykowane bundle. Steam rozpoznaje, czy bundle, który w danym momencie kupuje gracz, zawiera już pozycje, które gracz ma w swojej bibliotece i automatycznie usuwa je z paczki oraz równocześnie odlicza je od ceny bundla (nie można kupić po raz drugi tej samej gry). Możemy sobie zatem wyobrazić, że deweloper "składa" bundle z dwóch tytułów, czyli "starej" gry i tytułu, który dopiero ma premierę. Nabywca (fan gier danego studia) kupuje bundle, ale dostaje tylko nową grę, i tylko za nią płaci (np. z rabatem)
Jak dotrzeć z informacją do fanów, że sprzedaż bundle zawierającego premierowy tytuł właśnie ruszyła? Deweloperzy/wydawcy mający konto firmowe na Steam mają narzędzie do wysyłania informacji (przez platformę Steam) do wszystkich posiadaczy "swoich" gier. Ale to oczywiście nie daje żadnej gwarancji, że odbiorca informacji kupi premierowy tytuł.....

Pozdrawiamy
MRios
Posty: 6
Rejestracja: śr gru 01, 2021 10:51 pm

pn gru 20, 2021 7:13 pm

Dzień dobry Panie Darku.
Wiem że trochę za wcześnie żeby decydować o cenie sprzedaży FP2, ale podzielę się statystyką gier wydawanych w latach 2020 i 2021. Zestawienie pokazuje tylko gry, które znajdowały się w top20 wishlisty Steam w dniu swojego debiutu. Zapewne FP2 będzie również w tym zestawieniu, już jest na 13 miejscu, w dniu premiery będzie zapewne wyżej, może nawet w top5.

W latach 2020 i 2021 było 40 premier z top 20.
19 z nich było w cenie 60 usd/eur,
5 w cenie 50 usd/eur
7 w cenie 40 usd/eur
5 w cenie 30 usd/eur
4 w cenie 20 usd/eur.

W sumie 31 gier z 40 miało cenę równą lub wyższą 40 usd/eur. Średnia cena tych wszystkich premier (nie uwzględniając rabatów z dnia/tygodnia premiery) wyniosła 47,5 usd/eur.

Zakładając że FP2 będzie w top10 WL w dniu premiery, co wydaje się dość prawdopodobne, poniżej zestawienie gier z ostatnich 2 lat z top 10 WL.
Premier z top 10 WL było 21.
Z tego:
14 w cenie 60 usd/eur
4 w cenie 50 usd/eur
1 w cenie 40 usd/eur
2 w cenie 30 usd/eur

19 z 21 premier miało cenę równą lub wyższą 40 usd/eur.
Średnia cena tych wszystkich premier (nie uwzględniając rabatów z dnia/tygodnia premiery) wyniosła 54,28 usd/eur.

Zestawienie pokazuje jak cenią się producenci gier, które są mocno wyczekiwane przez graczy. Wiadomo że każda gra jest inna, ma inną zawartość, część jest multi, część jest single player, ale taka jest średnia, którą można uwzględnić przy własnej polityce cenowej.

Mając na uwadze że FP2 ma być kilkukrotnie droższy w produkcji od FP1, również zawartość gry wg zapowiedzi ma być znacznie większa we FP2 względem FP1, proszę przekazać zawartość tej wiadomości do działu marketingu, tak by w przyszłości, gdy będzie debata na temat wyceny FP2 wiadomo było jak cenią się inni producenci gier z wysokich miejsc na WL. Jednym słowem cenią się 😊
Oczywiście do tego dochodzi presja płacowa oraz inflacja, która dotknęła wszystkie branże za wyjątkiem chyba tylko gamingu.

Mogę oczywiście podesłać na wskazany mail pełne zestawienie premier z poprzednich dwóch lat, by móc zweryfikować, że moja statystyka jest autentyczna, a nie wyssana z palca.
Oczywiście są to tylko moje sugestie i zdaję sobie sprawę, że i tak jako spółka podejmiecie najlepszą możliwą decyzję w tej sprawie.

Z poważaniem

Johnny Cash
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

wt gru 21, 2021 2:27 pm

Dzień dobry

Bardzo dziękuję za ciekawą analizę. Przekażę ją osobom, które decydują o cenach naszych gier na premierze a potem zarządzają ceną w całym cyklu życia produktów.

Pozwolę sobie na ogólną, historyczno/strategiczną dygresję.
11 bit studios S.A. zaczynało jako bardzo małe, kilkuosobowe studio. Stąd pierwszy produkt, czyli "Anomaly" był niewielką gra o niskim budżecie. Premierowa cena wynosiła tylko 10 USD/EUR bo byłoby nieuczciwe, żądać od graczy większych pieniędzy za kilkugodzinną rozgrywkę. "This War of Mine", którego budżet był już relatywnie większy i zapewniał daleko więcej rozrywki, kosztował gracza, w dniu premiery, 20 USD/EUR. W przypadku "Frostpunka" zrobiliśmy kolejny duży krok jeśli chodzi o budżet i wielkość gry. Dzięki temu mogliśmy podnieść jego cenę do 30 USD/EUR.
Kolejne tytuły, nad którymi pracujemy obecnie, będą daleko większymi produktami niż "Frostpunk". Dlatego należy oczekiwać, że ich cena premierowa będzie wyższa i żaden z graczy, z których zdaniem bardzo się liczymy, nie będzie miał problemów z głębszym sięgnięciem do kieszeni. Czy "skok" wyniesie 5 czy 10 USD/EUR (a może więcej) jest zdecydowanie przedwcześnie, żeby przesądzać. Decyzja, co do ceny premierowej podejmowana jest dopiero na kilka miesięcy zanim produkt trafi na rynek i bazuje na wielu zmiennych (zainteresowanie rynku, wielkość gry - ilość godzin rozgrywki, budżet, umowy z partnerami biznesowymi, itp.). Strategicznie/długookresowo chcemy przesuwać się z naszymi produktami (grami własnymi) w stronę segmentu AAA. Chcemy to jednak robić powoli (krok po kroku), żeby ograniczać ryzyko biznesowe i nie popsuć opinii studia - jako solidnego producenta ciekawych/unikalnych gier sprzedawanych za rozsądną/uczciwą cenę.

Pozdrawiamy
MRios
Posty: 6
Rejestracja: śr gru 01, 2021 10:51 pm

wt gru 21, 2021 11:00 pm

Dziękuję za szybką odpowiedź.
Wszystkie projekty wewnętrzne prawdopodobnie w cenie powyżej 30usd. To właśnie chciałem usłyszeć.
Pozdrawiam
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

śr gru 22, 2021 10:58 am

Już Frostpunk miał cenę na nasz rynek około 30 USD a jak wiadomo każda kolejna gra będzie większa - więc nie ma powodu aby ceny były niższe. Nie tylko wewnętrzna ale także gry z wydawnictwa będą miały budżety takie same lub wyższe niż FP. Stąd dziwna konkluzja o cenie nie niższej.
Nie ulega wątpliwości, że cena FP2 będzie co najmniej na poziomie 40EURO/USD podobnie pozostałe gry. Można jedynie zastanawiać się jak będzie z niektórymi z wydawnictwa.
Bez wątpienia ceny gier tak jak wszystko w tym szalonym okresie i po nim pójdą do góry z powodu wielu czynników i to na rynku globalnym.
Nie ulega wątpliwości, że gry wymagają coraz więcej pracy i chociażby z tego powodu zdrożeją a tych czynników jest więcej jak chociażby płace. Płace przez ostatnie 6 lat od czasy premiery W3 wzrosły w branży o co najmniej 50%.
Nawet biorąc pod uwagę FP to cena premierowa byłaby raczej wyższa obecnie.
Spółka cenę gry będzie pozycjonowała w pewnym sensie na cenach podobnych gier a te idą wyraźnie w górę.
Podsumowując nie ma co liczyć na ceny niższe niż 40EURO za FP2 czy P8. Z innych gier niektóre mogą być poniżej tej ceny. Cena FP była stosunkowo dobrze spozycjonowana. Myślę, że spółka trafnie wceluje z wyceną kolejnych gier.
Fajnie by było aby zachowano podobny kontent jak przy FP. Odjazdowe wydanie fizyczne z przepięknym albumem jest atrakcyjny trofeum w biblioteczce. Liczę, że jakieś wydanie kolekcjonerskie także przy FP2. :D
Leon
Posty: 25
Rejestracja: pt mar 31, 2017 9:24 am

śr sty 05, 2022 12:46 pm

Dzień dobry,
Czy studio może potwierdzić lub zaprzeczyć o produkcji serialu Frostpunk, lub toczącego się w świecie Frostpunka, tworzonego przez Tomasza Bagińskiego we współpracy z Jackiem Dukajem dla Netfliksa lub innej sieci Amazon, HBO?

Pozdrawiam Serdecznie
Leszek
ODPOWIEDZ