Frostpunk 2

Zapraszamy do dyskusji z zespołem 11 bit studios na temat prowadzonych przez nas przedsięwzięć biznesowych. Na Forum Inwestorskim mówimy o grach, Games Republic, wydawnictwie 11 bit studios oraz o obecności firmy na GPW.
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

wt sie 17, 2021 10:55 am

Niewątpliwie tak będzie. zakładając premierę na początek 2023 a kolejne koniec 2024 i 2025 - to na kolejną grę przyjdzie poczekać gdzieś do 2028. Po premierze będzie trzeba poczekać kolejne 5 lat na kolejną grę z uniwersum. Tym bardziej, że należy się spodziewać 2-3 letniego okresu wsparcia gry a w międzyczasie praca nad szkieletem gry. Zespół wtedy osiągnie zapewne już ok 100 osób. Jednak gry zapewne będą coraz większe.
Tak więc okres między trzecią grą a kolejną wydłuży się gdzieś do 3 lat.
Chyba, że będzie trzeba poczekać dłużej na kolejne premiery np 2025 i 2027 wtedy premiera kolejnej wypadająca w 2028.2029 będzie w ciągu co 2 lata. Yule, że to już zbytnie wybieganie w przyszłość. 2 lata to już dość dużo jak na tą branżę i plany mogą ulegać sporym modyfikacjom pod wpływem rynku i konkurencji. Już widać prace nad klonami FP. Sukces kolejnej gry z uniwersum tym bardziej spowoduje wysyp podobnych gier. Ważne by marka 11bit gwarantowała jakość. Szkoda, że "padła" marka CDP i teraz jest synonimem bylejakości i śmieszności Zarządu .... nie idźmy tą drogą ... ;)
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

wt sie 17, 2021 2:24 pm

Dzień dobry

Spekulowanie na temat dat premier kolejnych gier, po "Frostpunku 2", "Dolly" i "Projekcie 8" jest obarczone ogromnym ryzykiem błędu i mija się z celem. Trzy wewnętrzne studia deweloperskie zostały powołane i są prowadzone właśnie po to, żeby Spółka mogła regularnie, co 12-18 miesięcy wypuszczać na rynek jedną grę własną. To jest nasz średnioterminowy cel, który będziemy chcieli zrealizować w kolejnych latach. Proszę też nie zapominać o wydawnictwie, które, co zapowiadaliśmy na czerwcowej Konferencji Inwestorskiej, zostało mocno doinwestowane (ma do wydania 50 mln PLN w najbliższych trzech latach) i od 2023 roku ma co roku wypuszczać nawet trzy tytuły. No i są jeszcze przejęcia, nad którymi pracujemy......

Pozdrawiamy
sledzik
Posty: 105
Rejestracja: wt gru 11, 2018 12:29 pm

wt sie 17, 2021 3:46 pm

Panie Darku wspomniał Pan o przejęciach oraz inwestycjach na tytuły zewnętrzne. Czy w tym roku podzielicie się jakimś nowym tytułem z wydawnictwa. Rozumiem że pracę nad przejęciami trwają i nie możecie określić czy w tym roku czegoś się dowiemy. Tak z czystej ciekawości czy są też brane w tych rozmowach studia z Polski? Czy zastanawialiście się nad stworzenie od początku własnego studia ( czy przeszło wam to przez myśl na podstawie konkurencji?)
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

wt sie 17, 2021 5:53 pm

Admin pisze:
wt sie 17, 2021 2:24 pm
Dzień dobry

Spekulowanie na temat dat premier kolejnych gier, po "Frostpunku 2", "Dolly" i "Projekcie 8" jest obarczone ogromnym ryzykiem błędu i mija się z celem. Trzy wewnętrzne studia deweloperskie zostały powołane i są prowadzone właśnie po to, żeby Spółka mogła regularnie, co 12-18 miesięcy wypuszczać na rynek jedną grę własną. To jest nasz średnioterminowy cel, który będziemy chcieli zrealizować w kolejnych latach. Proszę też nie zapominać o wydawnictwie, które, co zapowiadaliśmy na czerwcowej Konferencji Inwestorskiej, zostało mocno doinwestowane (ma do wydania 50 mln PLN w najbliższych trzech latach) i od 2023 roku ma co roku wypuszczać nawet trzy tytuły. No i są jeszcze przejęcia, nad którymi pracujemy......

Pozdrawiamy
Tak patrząc z realnej perspektywy te 12-18 miesięcy to na razie jest mit na który nabierają się co bardziej niecierpliwi inwestorzy ....
Prawda jest taka, że patrząc na długość procesu produkcyjnego i ilość pracy - nad porządnie skonstruowaną i wykonaną grą - wydawanie gier z taką częstotliwością jest oderwane od rzeczywistości.
Na razie możemy mówić o perspektywie średnio co 2,5-3 lata.
Jeśli nawet uda się wydać 3 gry w ciągu najbliższych 5 lat (2021-2025) to średnia teoretycznie wyjdzie za ten okres ok 20 miesięcy.
Jednak kolejna gra po nich nie ukaże się wcześniej jak po 3 latach. Z tego co wiemy na razie nie są prowadzone prace nad budową zespołu nr 4 a tylko takie rozwiązanie gwarantowałoby wczesny etap prac koncepcyjnych nad Projekt11.
Patrząc na metodologię to nad P11 prace zaczną się gdzieś rok po premierze FP 2 czyli rok 2024 a biorąc pod uwagę co najmniej 4 letni proces produkcji to wyjdzie najwcześniej 2028 ..... czyli 3 lata przerwy.
No chyba, że premiera P8 się opóźni na 2026 .... co także podniesie średni okres wydawniczy powyżej 24 miesięcy.
Średnioterminowy cel to owszem 12-18 miesięcy jednak realny na chwilę obecną to 30-36 miesięcy.
Pomijam tu wydawnictwo - bo spółka tutaj całkiem nabrała wody w usta. Wniosek albo przygotowujecie solidne bomby .... albo po prostu jest duża posucha w projektach z Waszego zakresu albo jest kilka projektów ale nauczeni doświadczeniem z Foxhole wolicie ukrywać projekty niemal do czasu premiery. Wniosek kolejny projekty są zbyt niepewne czy dowieziecie je do premiery - bądź boicie się, że prezentacja ich naprowadzi konkurencję na możliwe cele przejęć. ;)
Krymal
Posty: 7
Rejestracja: pt maja 01, 2020 9:33 am

śr sie 18, 2021 11:52 am

Z moich wyliczeń wynika podobnie.
No chyba że spółka faktycznie będzie jak najbardziej opóźniała te 3 premiery żeby ostatnia zadebiutowała na koniec 2025. Ale to mi się nie spina patrząc na obecną liczbę pracowników w zespołach i docelową.
Trzeba dodać do tego że pewnie jeszcze DLCki będzie trzeba zrobić i wydać (a to też zaangażuje jakąś część pracowników). Czyli trzeba się liczyć z tym że w pewnym momencie znowu będą ze 3 lata posuchy w okolicach lat 2025-2027, przynajmniej jeśli chodzi o gry własne.
Więc ten cel "średnioterminowy" pewnie zostanie osiągnięty w latach 2027+, ot takie luźne przemyślenia.
Mateusz
Posty: 28
Rejestracja: czw gru 20, 2018 8:59 pm

śr sie 18, 2021 12:33 pm

No tak tylko chyba trzeba na to patrzeć bardziej globalnie a nie na różnice między ostatnią grą z obecnych projektów i pierwsza z następnego cyklu. Nie da sie wyliczyć cyklu produkcyjnego tak żeby te gry wychodziły jak od linijki co 10-12m-c (chyba że ciśnieniu jakies generyczne produkcję w stylu Fify) bardziej chodzi o to żeby powiedzmy w 4 lata wychodziły 3 gry a czy wyjdą w jednym roku i potem będę 3 przerwy wypełnione dlc czy premiery co roku to już takie kluczowe nie jest. Zgoda natomiast że długa droga przed spółka żeby udowodnić że ta nowa struktura się sprawdzi.
Krymal
Posty: 7
Rejestracja: pt maja 01, 2020 9:33 am

śr sie 18, 2021 3:05 pm

To zależy czy spojrzeć na to z punktu widzenia spółki (wtedy faktycznie różnicy nie ma) czy inwestora (tym bardziej że spółka nie ma w planach płacenia dywidendy a boczniak przez trzy lata, to słabo trochę).
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

śr sie 18, 2021 9:56 pm

Nie ma co rzeźbić tematu. Jednak nikt wyraźnie nie powiedział inwestorom, że średnioterminowy cel w mniemaniu spółki wynosi 10lat+
I większość dała się nabrać - bo w naszym mniemaniu średnioterminowy to był raczej 5-7 lat.
Jednak będąc bardziej świadomym tego co obserwuję i znając nieźle tematykę programowania niestety wyszło mi, że nasze i spółki widełki czasowe się nieco rozjeżdżają.
Nie jest to jakiś mocny zarzut dla spółki jednak gdyby spółka lepiej się komunikowała to jednym z komunikatów powinno być uświadomienie widełek czasowych. Być może Zarząd sam liczył na szybszą realizację celów. Branża jest jednak trudna a wymagania co do gier i płace rosną gwałtownie.
Spółka zna swój cel inwestorzy znają swoje oczekiwania i punkt styku mógłby być bardziej wyraźnie komunikowany.
Wracając do okresów między grami. Trzeba mieć świadomość w tych rozważaniach, że wielkość gier będzie rosła na pewno ilość pracy nad nimi. Wraz z tym będą rosły wielkości zespołów ale także długość procesu produkcyjnego. Duże gry wymagają dłuższego okresu testów.

Podsumowując nie ma szans aby spółka wydawała średnio co 15 miesięcy grę w aktualnej strukturze.
Miał działać zespół R$D. Wydaje się, że albo nie działa albo działa zbyt słabo. Moim zdaniem ten zespół powinien przygotowywać przedprototypy gier i na etapie prawie gotowego prototypu przekazywać zespołowi do produkcji.
Moim zdaniem także do struktury niebawem powinien być dołączony szkielet zespołu nr 4 który uzupełniłby lukę i skrócił średnie okresy między premierowe do 15 miesięcy.
Być może spółka będzie stosować taki schemat, że na kilka miesięcy przed premierą kilku istotnych ludzi będzie delegowanych do prototypowania kolejnej produkcji zespołu. Jednak to mogłoby się odbić na jakość końcowego produktu na finiszu przed premierą.
Czwarty zespół jeśli powstanie to raczej po premierze trzeciej gry i wymagałby zakupu dodatkowej powierzchni a siedziba jest na ok 350 osób. Po 100 na zespół + administracja itp to wyczerpuje miejsce. Jest to więc temat raczej na po 2026 roku.
Pozostanie sprawa zarządzania i koordynacji wielu zespołów poległ na tym już CIG. Zdaję sobie sprawę, że zarządzanie wieloma dużymi zespołami to trudny temat. Na zarządzaniu poległ nawet CDR ..... :(
Dlatego wraca temat lepszej komunikacji. Mam nadzieję, że najbliższe miesiące w końcu zadowolę nas inwestorów. Gracze są najważniejsi ale to inwestorzy "zbudowali" spółkę. Też chyba powinno się o nich dbać. ;)
Andywarhol
Posty: 5
Rejestracja: wt maja 08, 2018 8:10 pm

wt wrz 28, 2021 10:50 am

dzień dobry

Poproszę o informację jaki silnik jest/będzie wykorzystany przy grze Frostpunk 2.

pozdrawiam
Admin
Site Admin
Posty: 1756
Rejestracja: pn mar 31, 2014 3:28 pm

wt wrz 28, 2021 1:53 pm

Dzień dobry

"Frostpunk 2", ale również gry "Dolly" i "Projekt 8" powstają na bazie silnika Unreal Engine.

Pozdrawiamy
ODPOWIEDZ