NWZA - 20.07.2021

Zapraszamy do dyskusji z zespołem 11 bit studios na temat prowadzonych przez nas przedsięwzięć biznesowych. Na Forum Inwestorskim mówimy o grach, Games Republic, wydawnictwie 11 bit studios oraz o obecności firmy na GPW.
Kamil89-
Posty: 51
Rejestracja: czw paź 17, 2019 8:43 pm

wt cze 29, 2021 11:32 pm

Swoją drogą to każda ich propozycja lub konferencja to jak wsadzić kij w mrowisko :D a później język za zębami i bez kontaktu :D Zostało przytoczone szereg cennych uwag, a spółka w ogóle się do nich nie odnosi, a bo co. Wcale nie musi.
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

śr cze 30, 2021 10:30 am

slepy_konduktor pisze:
wt cze 29, 2021 3:18 pm
Baks ten słowotok o fachowcach, mogłeś zastąpić jednym zdaniem "brakuje profesjonalistów w IT na polskim rynku gamedev".
Co jest oczywiście sprzeczne ze stanem faktycznym jak się popatrzy jak swoje zatrudnienie zwiększyli TEN (o ponad 45%) albo PLW (o ponad 30%) w 2020 roku. Prezes Playway podkreślał, że 2020 był najlepszy jeśli chodzi o rekrutację.
Ludzi na rynku jest kilka razy więcej niż 9 lat temu gdy zaczynały się prace na The Witcher 3, który okazał się arcydziełem technicznym nawet na dzień dzisiejszy.
Problemem 11bit jest niemoc, spirala kłamstw i błędne decyzje zarządu, a nie brak pracowników.
Niestety nie masz racji w większości tego co piszesz.
Owszem co roku kończy studia tysiące ludzi w tym tysiąc e programistów grafików itp ale ukończenie studiów to dopiero początek długiej drogi do zostania specjalistą w danym zakresie. Powiedz dlaczego jest taka rozpiętość płac i podział programistów na junior, middle i senior - pewnie to zmowa pracodawców ... :evil:
Prawda jest jednak inna i dużo czasu by trzeba aby Ci to udowodnić. Znam branże IT bardzo dobrze bo sam w niej jestem od 25 lat ....
Pracuję i mieszkam z programistami grafikami i wiem jak czasochłonne jest zdobywanie doświadczenia i kompetencji - daruj sobie więc mądrości na temat podaży ludzi w tym zakresie. Pominę opisy wiedzy większości ludzi kończących studia. Po dyplomie potrzeba faktycznie minimum 3-5 lat aby był cennym pracownikiem. Nie dotyczy to wszystkich ale w branży technologicznej tak to niestety wygląda - wiem to z praktyki.
W czasach W3 CDT był latarnią i niemal każdy chciał mieć ich w CV. Od tego czasu wiele wody upłynęło a i rynek diametralnie się zmienił. Wielu ludzi z CDR odeszło a jacy nowi tam pracują to widać chociażby po CP. Praca nad projektami mobilnymi na Androida jest dużo łatwiejsza niż nad dużymi projektami na PC. O jakości produkcji na PLW chyba nie ma sensu dyskutować. To dobre miejsce na zdobywanie kompetencji i z czasem ludzie zostaną lub odejdą i stworzą własne zespoły. Dobrze, że są byty które przyjmują wszystkich jak leci - jestem za. Jednak 11bit nie chce tracić czasu (3-5lat) na szkolenie ludzi i wybrali inną filozofię. Mi ona odpowiada ale Tobie nie musi.
Mateusz
Posty: 28
Rejestracja: czw gru 20, 2018 8:59 pm

śr cze 30, 2021 11:26 am

Prawda jest taka że jesteście sfrustrowani bo kurs jest w konsolidacji. Zacznie rosnąć to nagle zapomnicie o tych wszystkich w wielu przypadkach wydumanych i rozdmuchanych zarzutach choć oczywiście teraz nie przyznacie mi racji. Ciekawe dlaczego playway może szybciej zwiększać zatrudnienie hmmmm może zobacz jak wyglądają gry z ich grupy i zastanów się czy kwalifikacje potrzebna do zrobienia 100 symulatora symulacji w oparciu o istniejące assety a kwalifikacje które będą wartością dodana w 11bit są takie same. Btw nie uważacie że życie jest za krótkie na siedzenie na spółce która tak się Wam nie podoba? Było tu kilka konstruktywnych uwag ale zdecydowana większość to po prostu wylewanie frustracji i narzekanie na wszystko.
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

śr cze 30, 2021 12:12 pm

Niestety fora inwestorskie wielu służą do dowartościowania się i "udowodnienie innym" własnej mądrości inwestorskiej. Jak to inni są gorsi bo nie potrafią zrozumieć w jak złą spółkę zainwestowali.
Prawda jest taka, że wielu z nich nie ma kapitału w ogóle lub patrzy na spółkę w którą zainwestowali "jakieś grosze" a tamta nie rośnie - szukają więc w ich mniemaniu sposobu na zmuszenie innych do zakupu tejże spółki i podbicia jej kursu. Wyobraź sobie gości którzy kupili PLW czy TSG powyżej 600 .... a teraz mają marne 460-500 .... to może krew zalać - prawda ?

Niestety jesteśmy chyba jedynym narodem w Europie który uważa, że na wszystkim się zna .... i im ktoś ma mniejsze kompetencje tym bardziej mądrym się zdaje być (dla samego siebie). Nie warto się przejmować ignorantami .... :lol: Dobre spółki się obronią produkcjami i wynikami.
Spółka spekulacyjnie nie jest dobra. Choć zdarzają się wyraźne korekty które mogą być okazjami - po których kurs dość szybko się odbudowuje. wide afera KNF i GetBack ... :)
Choć trzeba mieć na uwadze, że branża jest ciężka i dość często zdarzają się porażki czy słabe premiery jak CP. Gwarancji sukcesu nie ma nigdzie tym bardziej na Giełdzie.
Można ignorować opinie CDR czy PCF, że muszą szukać akwizycji poza granicami. Jednak patrząc na PCF to mają wiele lat doświadczenia współpracy z koncernami i spółkami zagranicznymi i wiedzą co mówią. Na Zachodzie jes mniejszy głód specjalistów z branży gier i takie przejęcia doświadczonych zespołów są sensowne. Nasz rynek jest już mocno wydrążony przez PLW i nie tylko. Nie bez powodu 11bit zatrudnia już sporą liczbę zagranicznych pracowników.
Grę prostą na przeglądarkę czy Androida można zrobić na podstawie kursu z czasopisma ale stworzenie rozbudowanej gry wymaga co najmniej 5 lat doświadczenia.

Test prawdy dla spółki to będzie rok 2023 .... czy dadzą radę przeprowadzić premierę pierwszej gry oraz jak ona wypadnie. Pewne wskazówki dadzą także wcześniej próby akwizycji i efekty oraz rozwój wydawnictwa.

Mnie osobiście zastanawia czy spółka przy przejęciach wykorzysta ewentualne portfolio projektów przejmowanych podmiotów czy tylko siłę roboczą. Zgrane w miarę doświadczone zespoły mogą być podstawą do uruchamiania kolejnych projektów (P11, P12) z możliwością przesunięcia części pracowników do własnych bardziej zaawansowanych projektów.
Chciałbym aby spółka przestawiła nieco szerzej przed lub na NWZA plany jakie ma w tym zakresie.
slepy_konduktor
Posty: 14
Rejestracja: wt sie 25, 2020 10:39 am

śr cze 30, 2021 5:16 pm

baks - pisz bardziej zwięźle i konkretnie, bo tego co napisałeś nie da się czytać. Odpowiem artykułem, który pojaśni jak bardzo rozwinęła się ilość pracowników w Polsce ostatnimi laty:
https://polskigamedev.pl/the-game-indus ... ie-branzy/
A bad workman blames his tools.

Mateusz - nie mam akcji 11bit o czym pisałem wcześniej, więc nietrafiony argument jeśli chodzi o frustracje. Jeśli chodzi o PLW, to Mr. Prepper jest technologicznie bardzo podobny do TWOM, a House Flipper ma wyższe noty jakościowe niż Frostpunk. Obecnie ponad 10 gier tworzonych gier w PLW ma noty ponad 80% a w spółce funkcjonuje testing center, który dba o jakość, także kolejny nietrafiony argument. Zauważ też, że 11bit pracuje od 2020 na UE, którego nauczenie się nie wymaga tajemnej wiedzy.

Proponuje nie odbiegać od tematu. Może w końcu spółka sama się wypowie co jest głównym powodem chęci przejmowania pakietów mniejszościowych? Czy problemy w rekrutacji specjalistów? Gdzie spółka widzi efekty synergii?

Drugie pytanie:
Biorąc pod uwagę jak dużo jest pieniędzy w branży i że istnieją podmioty które specjalizuje są wyłącznie w przejęciach (nie mam na myśli tutaj PLW), czy spółka uważa, że ma kompetencje do tego by wybrać idealną spółkę i wybrać dobry timing na przejęcie? Ten Square Games w ostatnim roku zbadał ponad 100 podmiotów i wciąż na konferencjach twierdzi, że obecnie rynek game-dev jest piekielnie drogi.

Trzecie pytanie:
Jak spółka odniesie się do tego, że inne spółki w Polsce wracają już do biur, robią nawet imprezy integracyjne:
https://www.youtube.com/watch?v=xA0WS-P ... quareGames
a 11bit zastanawia się (zgodnie z tym co mówi prezes) nad pracą zdalną na stałe. Czy biuro, które było kupione na ponad 300 osób jest teraz puste, czy zostało wynajęte dla innych przedsiębiorstw?
Mateusz
Posty: 28
Rejestracja: czw gru 20, 2018 8:59 pm

śr cze 30, 2021 7:12 pm

No faktycznie jeśli jak twierdzisz nowe gry playway są na technologicznym poziomie TWOM czyli gry 11bit z przed 7 lat to jest to świetny argument... Dla ludzi z branży jest jasne że playway to ilość a 11bit jakość. Nikt normalny mający jakiekolwiek rozeznanie nie będzie się wykłócał że playway robi lepsze gry od 11bit. Inne modele biznesowe i rozumiem że może Ci bardziej odpowiadać Playway tylko nie rozumiem co Ty tu robisz, ja nie siedzę na Waszym forum i nie płacze jak to psujecie branże, ogłaszacie gry których nawet nie zamierzacie robić , i klepiecie w kółko powtarzalne gry pozbawione krzty ambicji i kreatywności. Nie robię tego bo mi ta spółka nie pasuje a Ty tu siedzisz i nie wiem co próbujesz udowodnić. To jest forum dla akcjonariuszy 11bit nie playway..
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

śr cze 30, 2021 11:44 pm

slepy_konduktor pisze:
śr cze 30, 2021 5:16 pm
baks - pisz bardziej zwięźle i konkretnie, bo tego co napisałeś nie da się czytać. Odpowiem artykułem, który pojaśni jak bardzo rozwinęła się ilość pracowników w Polsce ostatnimi laty:
https://polskigamedev.pl/the-game-indus ... ie-branzy/
A bad workman blames his tools.
Podważasz moją wypowiedź ale sam nie rozumiesz o czym pisałem lub nie potrafisz znaleźć argumentów .... a przytaczasz argementy których sam nie rozumiesz.
Opracowanie PARP pokazuje ogólnie branżę. Ja podnosiłem problem, że brak kadr z odpowiednim doświadczeniem a ilość nie znaczy jakość.
Szkoda, że tego nie rozumiesz, że świetnej jakości grę może zrobić grupa doświadczonych i zgranych ludzi w zespole.
Spółki takie jak 11bit nie ma czasu ani warunków do szkolenia dużej grupy pracowników.
Do szkolenia potrzeba oddelegować grupę pracowników i wiele miesięcy. Efektywnie jeden pracownik może szkolić nie więcej niż 5 innych.
Nie ma sensu z Tobą o tym dyskutować.
440 spółek to dobrze bo za 5 lat będziemy mieli nie kilkaset tylko 10 tyś pracowników ze sporym doświadczeniem ..... ale dziś dostępność doświadczonych jest gorzej niż mierna a ci bardziej doświadczeni oczekują nieadekwatnie wysokich zarobków. Nie ma się co temu dziwić. Jednak dla pracodawców jest to nie do przyjęcia. Dlatego mnie nie dziwi szukanie przejęć zespołów. Nie można wykluczyć, że 11bit także ma dogadane przejęcie jakiegoś zagranicznego studia. Ale szczegóły poznamy pewnie pod koniec roku.

Każda spółka ma własne strategie a praca zdalna przez kilka znanych mi firm obsługujących podmioty zagraniczne ma się w najlepsze. Mam tego przykłady we własnym domu ..... więc wybacz ale mam dane z pierwszej ręki .... :)
slepy_konduktor
Posty: 14
Rejestracja: wt sie 25, 2020 10:39 am

czw lip 01, 2021 4:25 pm

Mateusz pisze:
śr cze 30, 2021 7:12 pm
No faktycznie jeśli jak twierdzisz nowe gry playway są na technologicznym poziomie TWOM czyli gry 11bit z przed 7 lat to jest to świetny argument... Dla ludzi z branży jest jasne że playway to ilość a 11bit jakość. Nikt normalny mający jakiekolwiek rozeznanie nie będzie się wykłócał że playway robi lepsze gry od 11bit. Inne modele biznesowe i rozumiem że może Ci bardziej odpowiadać Playway tylko nie rozumiem co Ty tu robisz, ja nie siedzę na Waszym forum i nie płacze jak to psujecie branże, ogłaszacie gry których nawet nie zamierzacie robić , i klepiecie w kółko powtarzalne gry pozbawione krzty ambicji i kreatywności. Nie robię tego bo mi ta spółka nie pasuje a Ty tu siedzisz i nie wiem co próbujesz udowodnić. To jest forum dla akcjonariuszy 11bit nie playway..
Naszym forum? a gdzie pisałem, że jestem akcjonariuszem PLW? Robota inwestorów to nadzorowanie i nieustanna ocena tego co robią zarządy w pokrywanych przes siebie spółkach.
Playway psuje branżę? Chyba zwariowałeś. Nikt, nawet CDPR nie zrobił tak dużo dla polskiego gamedevu co Playway. M.Miąsik o tym wspominał rok albo 2 lata temu, zdaje się podczas GPW innovation day. Każdy to wie.
Powtarzam, że na steamie PLW ma kilka gier wyżej ocenionych niż Frostpunk.

Jak już jesteście akcjonariuszami to może postarajcie się by zarząd odpowiedział na 3 pytania, które zadałem w poprzednim poście. Nie jesteście ciekawi jakie są główne motywy chęci przejęć, gdzie 11bit widzi swoje przewagi jeśli chodzi o wycene i ewentualne synergie w przejęciach, oraz co się obecnie dzieję z nieruchomością, czy jest zagospodarowana. 11bit zaprosiło akcjonariuszy mniejszościowych do dyskusji, a teraz ani słowa odpowiedzi.
Mateusz
Posty: 28
Rejestracja: czw gru 20, 2018 8:59 pm

czw lip 01, 2021 7:07 pm

Zdania co do roli playway są podzielone. Pytanie jaki to ma związek z tematem na forum inwestorskim w którym się udzielasz? Jeżeli Twoim zdaniem średnia ocen jest jedynym wyznacznikiem jakości gry to ok. Tylko wtedy może weź średnia ze wszystkich gier które wydają i porównaj do wszystkich gier które wydało 11bit? Wiadomo że jak cisna setki gier wobec których ludzie nie mają większych oczekiwań to będą takie które będą miały wysokie oceny. Regułą jest że gry ubisoftu czy choćby przykład cyberpunka mają niższe oceny bo są ogromne oczekiwania. Czy to znaczy że rdr2, cyberpunk (pc), valhalla, outriders, frostpunk, horizon zero dawno etc są grami gorszymi od house flippera? Moim zdaniem nie Twoim widocznie tak. Nie ma co ciągnąć tej dyskusji w nieskończoność przyszłość pokaże kto miał rację a mam nadzieję że wszyscy zarobimy ;)
baks
Posty: 383
Rejestracja: sob gru 13, 2014 12:40 am

czw lip 01, 2021 10:32 pm

slepy_konduktor pisze:
czw lip 01, 2021 4:25 pm

Playway psuje branżę? Chyba zwariowałeś. Nikt, nawet CDPR nie zrobił tak dużo dla polskiego gamedevu co Playway. M.Miąsik o tym wspominał rok albo 2 lata temu, zdaje się podczas GPW innovation day. Każdy to wie.
Powtarzam, że na steamie PLW ma kilka gier wyżej ocenionych niż Frostpunk.
Potrafisz pisać sensownie. To trafne stwierdzenie. Parę lat temu w Łodzi została założona przez miasto pewna inicjatywa która miała prowadzić szkolenia kadr dla firm z branży game. To była pierwsza stricte branżowa "szkoła" dla specjalistów.
Wtedy chyba nikt nie myślał, że można stworzyć duży inkubator szkolenia kadr. PLW bardzo umiejętnie połączył zarabianie kasy z podnoszeniem kwalifikacji. Nie mam wątpliwości, że szkolenie to uboczna działalność ale bardzo pożyteczna. Mi nie podoba się sposób zarabiania - wypychanie wszystkich stworzonych bytów na Giełdę i to jest główne źródło zarobku spółki a przynajmniej głównych udziałowców. Sama działalność edukacyjna zaprocentuje w przyszłości. Jeśli nawet część ludzi odejdzie to zyska cała branża. Za kilka lat to będzie niemal potęga taka siła robocza z niezłym doświadczeniem. Biorąc pod uwagę 100 spółek to PLW może mieć więcej ludzi niż CDR.
Przy umiejętnych połączeniu w np 10 zespołów można stworzyć już kilka dużych gier ze sporym potencjałem. Samo utrzymywanie 100 zespołów licząc, że trafi się jakiś "Pokemon go" chyba mało sensowne.
Liczę na to, że gry rodzimej produkcji będą coraz lepiej oceniane.
ODPOWIEDZ