Strona 1 z 1

Fazy produkcji gry komputerowej.

: pn lis 04, 2019 5:02 pm
autor: Frey
Mam prośbę do przedstawicieli 11Bit aby opisali Państwo - jako fachowcy, kolejne etapy produkcji gry, z podaniem krótkiej charakterystyki każdego etapu - co jego ramach powstaje, jak długo dany etap przeciętnie trwa itp.
Myślę, że to ułatwi inwestorom rozumienie wypowiedzi przedstawicieli spółki i ocenę sytuacji.
W necie są co prawda dostępne informacje na ten temat, ale rozsiane po różnych stronach, a do tego najczęściej dość skąpe.
Temat w założeniu ma charakter ogólny - ale jakby się Państwo odnieśli do P8 - to byłoby miło i może ucięłoby coraz dalej idące spekulacje.
Dziękuję i pozdrawiam.

Re: Fazy produkcji gry komputerowej.

: pn lis 04, 2019 5:52 pm
autor: Admin
Dzień dobry

Niestety, ale proces tworzenia gier komputerowych jest bardzo trudny do wtłoczenia w schematy typowe np. dla uruchamiania nowej linii produkcyjnej w przedsiębiorstwie wytwarzającym określone dobra fizyczne, np. buty. W takich firmach bardzo łatwo zdefiniować i określić, kiedy złożono zamówienie na linię produkcyjną, kiedy miał miejsce montaż, testy oraz kiedy ruszyła produkcja i sprzedaż.
Produkcja gry komputerowej przypomina nieco produkcję filmu gdzie oczywiście, zaczyna się od stworzenia scenariusza (koncepcji gry), napisania dialogów, przygotowania planów zdjęciowych/scenografii (w grze - assetów graficznych) a dopiero na końcu zaczyna się kręcenie filmu. To oczywiście książkowy schemat, który chyba nie występuje w praktyce. W filmach pojawiają się bowiem nowe ujęcia, sceny, bohaterowie, itp., których nie było w bazowym scenariuszu. Niektóre, już nakręcone sceny są z kolei usuwane. Produkcja gier to równie dynamiczny proces. Stąd zapewne biorą się rozbieżności w jego opisywaniu/definiowaniu. Zamknięcia fazy koncepcyjnej nie oznacza bowiem, że w fazie prototypowej a nawet produkcyjnej nie można "dołożyć" jakiegoś kawałka gry, który wcześniej nie był planowany.

Wracając do Pana pytania, "Projekt 8" jest w fazie produkcyjnej ale to oczywiście nie oznacza, że w grze nie mogą być jeszcze dodane rzeczy, które w naszej ocenie, mogą wzbogacić rozgrywkę i sprawić, że jeszcze bardziej spodoba się ona potencjalnym odbiorcom.

Pozdrawiamy

Re: Fazy produkcji gry komputerowej.

: pn lis 04, 2019 8:55 pm
autor: Frey
Dzięki za odpowiedź, ale jeszcze trochę pomęczę...
Podsumowując powyższą wypowiedź - choć to wszystko mocno płynne i może się na siebie nakładać, to jednak da się wyodrębnić trzy etapy:
- koncepcyjny,
- prototypowy,
- produkcyjny.

Mogę prosić o krótki opis każdego z nich - przy założeniu, że pierwotna koncepcja nie ulega zmianie bądź rozszerzeniu. Co powstaje w ramach każdego z etapów? Czy koncepcja ogranicza się do planów, opisów i modeli tworzonych w świecie realnym czy też przechodzi już do świata wirtualnego? Czym jest prototyp, czy da się na tym etapie pograć czy nie? Na czym polega faza produkcyjna? Czy to w niej postacie i świat gry nabierają kształtów i kolorów?
Przepraszam za uporczywość, ale parę słów od fachowców (ogólnych - bez odnoszenia się do konkretnych gier) z pewnością pomoże inwestorom zrozumieć te kwestie i będzie stanowiło punkt odniesienia do dokonywania ocen.

Re: Fazy produkcji gry komputerowej.

: wt lis 05, 2019 3:07 pm
autor: adu
Przyłączam się do pytania, prawdę mówiąc to jedna z kwestii, o którą chciałem Państwa zapytać na spotkaniu inwestorskim.

Byłoby super, gdyby odpowiedź o ramy poszczególnych faz uzupełnić o przykładowe daty (okresy ich trwania) na przykładzie TWOM lub najlepiej FP.

Re: Fazy produkcji gry komputerowej.

: wt lis 05, 2019 3:54 pm
autor: Rif
Myślę, że nie ma co zawracać głowy Panu Darkowi i przeczytać po prostu na wikipedii: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Video_game_development

P8 jest w produkcji, a elementy grywalne (pokrojowe) tworzone są w fazie tworzenia prototypu. Tak naprawdę proces produkcji, to proces w teorii nieskończony. Z grami jest jak z filmami, nie ma ukończonych, są tylko odłożone. To widać na przykładzie TWOM czy Frostpunka. Można dodawac mechaniki bez końca. Trzeba znaleźć moment, który jest ok dla wersji głównej, a potem można ją jeszcze przez pewien czas rozwijać. Byle nie do przesady ;)

Re: Fazy produkcji gry komputerowej.

: śr lis 06, 2019 10:09 am
autor: Admin
Dzień dobry

Myślę, że poprzedni wpis najlepiej podsumowuje jak wyglądają poszczególne fazy produkcji gry bez konieczności zapoznawania się z wpisem na Wikipedii.
W skrócie, fazy są bardzo płynne i nakładają się na siebie dlatego zbyt wnikliwe drążenie tematu i łapanie za słówka przedstawicieli Spółki mija się z celem. "Projekt 8" jest w fazie produkcyjnej co bynajmniej nie oznacza, że nie można jeszcze do niego dorzucać nowych elementów, które nie były uwzględniane w fazie prototypu.

Pozdrawiamy

Re: Fazy produkcji gry komputerowej.

: śr lis 06, 2019 12:48 pm
autor: Frey
Myślę, że Państwa wpis i ten link, który wkleił Rif wyczerpują temat.
Dzięki za odpowiedź i Państwu i Rifowi.